Mag een hond een kat (dood) bijten in de eigen tuin?

Mijn oom heeft de grootste tuin in de buurt en grenst aan veel poortjes en andere tuinen. Inbrekers maken regelmatig gebruik van zijn tuin om de benen te nemen. Mijn oom ziet ze regelmatig in de tuin en vind soms zelfs verloren buit in zijn tuin. Maar er is ook wel eens ingebroken bij mijn oom. Dus wat doet ie? Hij neemt 2 dobermann honden om zijn terrein te bewaken. Maar nu heeft ie dan wel geen boeven meer op zijn terrein, maar wel vele dode katten, want die worden door deze honden dood gebeten of anders wel zwaar verwond. Dit zijn katten van mensen uit de buurt en deze zijn nu dus heel erg boos en vinden dat mijn oom de honden binnen moet houden of weg moet doen of zelfs af zou moet laten maken.
Wat een dilemma! Want mijn oom houdt nu voet bij stuk door de buren te vertellen dat het privé terrein is waar hun katten niks te zoeken hebben. Dat ze hem dankbaar moeten zijn voor het weghouden van inbrekers en dat ze hun katten maar binnen moeten houden. Maar hij vraagt zich nu wel af welke rechten hij heeft in dit geval. En dat is dus deze vraag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
11.2K

Het beste antwoord

Ja, helaas mag dat, zolang de honden op eigen terrein lopen.
Als katteneigenaren dit willen voorkomen, zullen ze de verantwoordelijkheid voor hun eigen huisdier moeten nemen en hun tuin afzetten of een ren plaatsen.
De honden verdedigen hun eigen territorium, en ze hoeven niet verplicht aan de lijn worden gelegd of gemuilkorfd worden.

Je oom zou wel kunnen overwegen ze gedurende de dag aan een lijn te houden, gezien het risico op inbrekers overdag beduidend minder groot is.
Ook is het verstandig waarschuwingsbordjes te plaatsen: nu is het een kat, straks een mens. Mochten de honden een inbreker te grazen nemen, dan zou dat nog wel eens problemen op kunnen leveren.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom helaas? De honden weten toch van niks
Rieneke1
8 jaar geleden
Helaas voor de katjes mullog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar zo staat het er niet.
Z512099
8 jaar geleden
Overdag wordt er even veel ingebroken als 's nachts, zegt de politie...
Rieneke1
8 jaar geleden
Is dat zo Z512099? Dat wist ik niet. Je moet maar durven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog
Het kan aan mij liggen, maar zoals Rieneke1 het toelicht had ik het al opgevat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke1
De laatste jaren wordt er overdag zelfs vaker ingebroken dan 's nachts.