Is een omgevingsvergunning die evident de regels omzeilt nietig of vernietigbaar?

Een verleende omgevingsvergunning is volgens de Gemeente onherroepelijk geworden omdat er geen bezwaar is gemaakt. Naslaan van de beleid- en welstandsregels leert dat de vergunning letterlijk niet had gemogen. Dit erkent de verlener van der vergunning ook (ze noemen het een 'foute vergunning'). De Gemeente beweert dat er niets meer tegen te doen valt. Klopt dit of is het wel degelijk nietig dan wel vernietigbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (1)

Als een omgevingsvergunning onherroepelijk is kan geen beroep meer worden ingesteld en is de vergunning definitief van kracht. De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht kent wel gronden om een onherroepelijke vergunning te wijzigen of in te trekken. Een wettelijk adviseur kan erom verzoeken. Als welstand een grond is geweest om de vergunning te weigeren kan de welstandscommissie dus een verzoek indienen tot intrekking. Zoek dus uit hoe je de welstandscommissie uit jouw gemeente kunt bereiken en leg hen de zaak voor. Weigeren zij, dan is de vergunning inderdaad niet meer aan te vechten of te vernietigen.