Wordt het internet als openbare ruimte gezien?

Dit naar aanleiding van een een eerder gestelde vraag:

http://www.goeievraag.nl/cafe/financien-werk/financien/sparen/vraag/563604/maand-ongeveer-1000-euro-doel

Ik vroeg mij af of de vraagsteller misschien online een soort collecte zou kunnen organiseren.

Volgens het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) moet je (in het gros van de gemeenten) een vergunning hebben om in de openbare ruimte te mogen collecteren.

Subvraag is dus: mag je op internet collecteren (bijvoorbeeld op je Facebookpagina) zonder collectevergunning?

Toegevoegd na 44 seconden:
Overigens kan je als particulier überhaupt geen collectevergunning krijgen, maar dat terzijde.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Nee het internet wordt niet als openbare ruimte gezien.

Het begrip openbare ruimte wordt gedefinieerd in artikel 1 lid n van Wet basisregistraties adressen en gebouwen. Deze definitie luidt als volgt:

"Openbare ruimte: De door het bevoegde gemeentelijke orgaan als zodanig aangewezen en van een naam voorziene buitenruimte die binnen één woonplaats is gelegen".

Hiernaast is er geen andere Wetgeving die het internet gelijkstelt aan openbare ruimte.

Daar het internet geen buitenruimte is geldt het dus ook niet als openbare ruimte. De vraag of je op internet van collecteren zonder collectevergunning is daarmee geen subvraag meer maar een eigenstandige vraag.
Poet
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk, dat is helder!
Een plus en meteen ook maar beste antwoord, want je antwoord is gewoon goed.
Dank! :)