ik heb een s5 clone gekocht en daarn verkocht en nu blijkt dat die problemen heeft met downloaden , en ik neem het niet terug ben ik dan strafbaar?

Hallo allemaal

Ik heb afgelopen zondag een s5 gekocht ,maar het bleek een clone dus heb ik het verkocht via marktplaats en ik had m zelf helemaal niet gebruikt en nu wil degene ie m had gekocht z'n geld terug omdat het een paar probleempjes had. Ik neem de clone niet terug , ben ik nu strafbaar??

P.s ik wist zelf niks van dat probleem

Toegevoegd na 49 minuten:
De koper wist dat het om een cloon ging

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Ja, dan ben je strafbaar.
Citaat van de website van het juridisch loket:
"Belooft de verkoper een merkartikel? Dan mag het niet namaak zijn."

Het gaat er niet om óf je wist dat het een clone is, het gaat er om dat je had moeten weten dat het clone is.
Je moet simpelweg leveren wat je belooft te leveren.

De koper staat dus vol in het recht wanneer hij/zij het geld terugeist en kan hier eventueel mee naar de rechter stappen wanneer je persisteert.
Mijn advies zou daarom zijn om de clone terug te nemen en het geld te retourneren, dat is uiteindelijk ook in je eigen belang.
Tenzij je alsnog een gelijkwaardige (en bovenal echte) S5 kan leveren natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Hij wist zelf dat het om een clone ging en het stond zelfs in de advertentie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
P.s ik heb het hem ook gewoon verteld dat het een clone toen ik m verkocht
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag een onderbouwing van degene die een min heeft gegeven. @Tobamo
Als je de problemen niet in de advertentie hebt vermeld, dien je alsnog het geld te retourneren. Wat voor een clone opgaat, gaat ook voor gebreken op: het gaat er niet om dat je niet wist dat er geen gebreken waren, het gaat erom dat je dat had moeten weten. Zie dezelfde bronnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar ik had de telefoon thuis nog grondig getest? Alles werkte gewoon prima
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens ben je dan niet strafbaar; dat zou het geval zijn geweest als je een clone als echte S5 zou hebben verkocht, maar daar was ik ten tijde van het geven van het antwoord niet van op de hoogte. De koper kan echter wel de koop ontbinden wegens verborgen gebreken, zoals je ook op de website van het juridisch loket kan vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Maar ik had m van te voren nog grondig getest en hij werkte gewoon prima Mvg
Cryofiel
8 jaar geleden
Verborgen gebreken zijn geen reden tot ontbinding van de koop. Dat geldt alleen voor verzwegen gebreken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel
Gezien het aantal minnen ben ik geneigd het antwoord te verwijderen.
Het Juridisch Loket suggereert mijns inziens echter dat de koper wel degelijk recht heeft op restitutie.
Citaat van de website: "Als de verkoper heeft gezegd of de indruk heeft gewekt dat het product goed functioneert, moet het product daar ook aan voldoen."
Dan heb je nog de onderzoeksplicht voor de koper. En dat heeft de koper gedaan. Zo te lezen heeft deze op de dag van ontvangst al contact opgenomen om aan te geven dat het product niet naar behoren werkt. De Autoriteit Consument en Markt zegt over tweedehands producten:
"Bij tweedehands producten geldt ook dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen die een consument ervan mag hebben. Die verwachtingen hangen bijvoorbeeld af van de prijs. Ze kunnen ook afhangen van de informatie die de verkoper geeft over de staat waarin het product verkeert." Ik zie in beide gevallen niets staan over bewuste misleiding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus ik sta zowel juridisch als maatschappelijk in m'n recht , dus ik hoef m niet terug te nemen en ik krijg geen problemen met politie en justitie??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tobamo, je hebt het niet gebruikt, maar je hebt het wel getest.
Gewoon terugnemen. Het apparaat doet schijnbaar niet wat de koper er normaliter van mag verwachten.
In beginsel is het bezit en (ver)koop van imitatie smartphones niet illegaal zolang het niet bedrijfsmatig is, als jij je eigen toestel verkocht dan staat dit dus totaal gelijk aan dat je een andere smartphone (een authentiek model) verkocht had, want je verkocht immers niet een Galaxy S5 smartphone: je verkocht een clone, dit product is dan nauwgenomen geen S5 en aangezien dit vantevoren bekend was bij beide partijen (zowel jou als verkoper en koper) is het een volwaardige verkoop van een product zoals in de staat dat die verkeert.

Om even die stof samen te vatten: in dit geval zou het dus gelijkstaan als dat je een ander product (een werkelijke S5) verkocht, die later kuren ging vertonen waar de koper mee aan komt zetten. Stel je voor dat jij een smartphone koopt die een week later defecten vertoont, daar word je natuurlijk niet zo prettig van en gaat ermee terug naar de koper. Juridisch is dit een civiele zaak, koper is niet langer tevreden met aangekocht product omdat iets wat niet bekend was bij tenminste de koper (een gebrek of defect) en of dit nou een paar uur, dagen, een week of theoretisch gelijkwaardig een jaar later ontdekt wordt door koper, is een vereiste om dit strafbaar te maken in de regel dat verkoper 1. op de hoogte was van het gebrek/defect, 2. de kopende partij voorgelogen heeft opdat dit gebrek expliciet niet aanwezig was (stel er wordt gevraagd: weet jij/heeft het toestel een defect? en je antwoordt; absoluut niet) en daarmee overgaat in een leugen met het oogmerk de koper onder valse voorwendselen de aankoop te laten doen, dan pas ben je strafbaar en dan naar mijn weten aan oplichting of fraude (daar waar je een niet-deugdelijk product verkoopt als zijnde een deugdelijk product). Dit deel kan op een kortbondiger manier door de kopende partij gebruikt worden (''je verkocht me een product met gebrek dus verkoop terugdraaien'') maar de strafbaarheid is alleen van toepassing indien je beging het wetens verkopen van product met reeds bestaan defect, iets wat niet makkelijk aan te tonen is want is er een feit dat stelt dat het product reeds defect vertoonde bij de verkoop, of dit zich hierna ontwikkelde of dat verkoper intentioneel verdoezelde?

Aangezien dat het een clone of namaak toestel is geen verschil maakt in dit geval en natijdse defecten die optreden een civiel geschil is met nieuwe eigenaar/verkoper ben je in feite niet strafbaar. Verkoop is een overeenkomst, je koopt een product in zijn staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toevoeging op laatste zin: bij een verkoop van welk product dan ook, is zelfs verkoper niet verplicht de volledige technische staat van product te vertellen behalve als hier expliciet naar gevraagd wordt, zolang een conditie of gebrek van product niet anders gereflecteerd/beschreven wordt in het contact tussen beide partijen dan het geval is. Dat is een punt waar het strafbaar kan worden zou je per intentie ''de boel bedonderen'' maar als, in jouw geval jij als verkoper niet op de hoogte was van het defect dan zal de andere partij niet anders aan kunnen tonen omdat dit niet het geval is; en het aantonen van gebrekkige staat product ten tijde van de verkoop onder valse voorwendselen productstaat. Dit maakt in het geval dat jij jouw situatie beschrijft al dat je niet strafbaar zou zijn, maar in beginsel is het dat al niet omdat niet vastgesteld kan worden of het defect zich voor of na de verkoop ontwikkelde; zijn woord tegen de jouwe. Als ik bijvoorbeeld een auto koop en die kapt er een week later mee, wie zegt dat ik niet dusdanig ruig gereden heb dat het een resultaat was daarvan? Dan kan ik juridisch niks maken bij de andere (verkopende) partij. In feite is het hoe dan ook 1. een civiel conflict (geen strafbaarheid in beschouwing) en 2. er is geen successgrond voor beslechting ervan omdat jij voor nu in je recht staat en er geen poot is om op te staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Dus ik sta volledig in m'n recht de telefoon niet terug te nemen , want bij mij werkte die prima en heb m ook nog grondig uitgetest Mvg ridwan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op basis van jouw verhaal hoe je de situatie uitlegt zou dat inderdaad de conclusie kunnen zijn. En omdat tweedehandsaankoop niet per definitie in aanmerking komt voor ontbinding sta je bovenop dat met alle genoemde feiten (ookal heb ik ze wat ingewikkeld uitgelegd) die juridisch in jouw voordeel zullen zijn, sterk en in je recht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus ik krijg geen problemen met de justitie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tobamo, goeievraag dient niet om bijvoorbeeld referentie te geven aan een partij waar deze pagina stelt dat je juist handelt. Ik krijg wel dat idee, aangezien ik je meerdere keren aangegeven heb dat je in principe (zover jouw situatie werkelijkheid is) goed in je recht staat en juridisch op dat vlak correct bent, maar toch blijf je in herhaling vallen.
Ik blijf niet reageren of bevestigen dat je goed zit (heb ik immers al paar keer gedaan) dus lees even inhoudelijk mijn volledige antwoord.