Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Kan mijn man mij en onze kinderen onterven middels een testament?

Het is een dubieuze vraag, maar ik stel ‘m toch omdat mijn man een verhouding heeft en zij niet alleen voor de liefde gaat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mannuh, waardeloos volk! Zou hem gelijk onteren!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon scheiding aan vragen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In geen geval een scheiding aanvragen, dan moet het vermogen namelijk nu al verdeeld worden.

Antwoorden (3)

Helaas kan dat. In bijgaande link kun je precies lezen hoe een en ander in elkaar steekt.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Lees je bron even goed in de vraag gaat het om een in gemeenschap van goederen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@paulus, inderdaad kan dat, maar niet altijd "helaas".
Je bent getrouwd in gemeenschap van goederen zolang dat het geval is kan je man jou of de kinderen niet onterven. Als je gescheiden bent heb jij geen recht meer op een erfenis. Je man kan dan je kinderen onterven maar zij behouden het recht op hun wettelijk kindsdeel. Als je gaat scheiden zal het vermogen gedeeld moeten worden tussen jou en je man.
ronron1212
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ronron, er wordt zoveel gezegd, wat niet klopt.
http://www.huveradvocaten.nl/nieuws-en-uitleg/de-legitieme-portie
Onterven van een echtgenoot is altijd al mogelijk geweest. In 1923 heeft de wetgever pas aan de langstlevende echtgenoot een erfdeel toegekend en ontstond in de volksmond de onjuiste kreet: de langstlevende krijgt de helft plus een kindsdeel.
Als de echtgenoten in gemeenschap van goederen zijn gehuwd dan krijgt de langstlevende niet de helft, dat deel is ál van hem/haar en is dus geen deel van de erfenis.
De langstlevende en de kinderen kunnen wel een kindsdeel erven.
De helft van een kindsdeel (de legitieme portie genoemd) is het wettelijk erfdeel en bestaat alleen uit geld, goederen vallen erbuiten.
Een echtgenoot kan onterfd worden. De echtgenoot heeft dan ook géén recht op een zogenaamde legitieme portie zoals bij de kinderen. Wil men de echtgenoot onterven dan kan dit alleen door middel van een testament via de notaris.
De langstlevende heeft nog een aantal rechten die niet bij testament kunnen worden ontnomen:
1. de langstlevende heeft de bevoegdheid de door hem bewoonde woning en de inboedel gedurende zes maanden na het overlijden te blijven bewonen/gebruiken.
2. de langstlevende kan van de erfgenamen eisen dat zij een vruchtgebruik op de woning en de inboedel vestigen ten behoeve van hem. Dit moet hij echter wel binnen zes maanden na het overlijden eisen.
3. de langstlevende kan van de erfgenamen eisen dat zij een vruchtgebruik vestigen op andere goederen ten behoeve van hem. Dit recht moet hij binnen één jaar na het overlijden eisen.
Bij het tweede recht moeten de erfgenamen bewijzen dat de langstlevende dit niet voor zijn verzorging nodig heeft.
Bij het derde recht moet de langstlevende bewijzen dat hij het wel voor zijn verzorging nodig heeft.
De laatste twee rechten komen de langstlevende echter alleen maar toe als hij dat voor zijn verzorging nodig heeft. Bij meningsverschil beslist de kantonrechter.
Onterving komt soms voor in overleg tussen de echtgenoten. Dat heeft dan meestal te maken met belastingbesparing en speelt alleen bij grote vermogens.

Een ouder kan ook zijn kind bij testament onterven, maar het kind blijft minimaal recht houden op zijn legitieme portie, zijnde de helft van het deel dat het kind gehad zou hebben indien die gewoon erfgenaam geweest zou zijn.
U kunt informatie inwinnen bij (en zich laten adviseren door) een nalatenschapsspecialist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp: een testament, opgemaakt in een korte periode van verliefdheid, weegt zwaarder dan een huwelijk van 40 jaar? Mijn man kan onze bezittingen aan een ander geven, ook al hebben we dit samen opgebouwd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang u in gemeenschap van goederen getrouwd bent is en blijft de helft van de goederen en vermogen uw eigendom. Deze helft valt dus bij overlijden van de partner buiten de erfenis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
beste JoanDArc, bedoelt u daarmee dat mijn man alleen de helft van ons vermogen kan weggeven middels een testament?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
beste @evelienvb, ja dat klopt, maar uw man kan niet zijn ganse helft middels testament weggeven. Uw kinderen behouden het recht op hun legitieme portie (het wettelijke erfdeel). Neem (samen met uw kinderen als zij dat willen) contact op met een nalatenschapsspecialist, voor uw nodige rust.