Mag je in je auto rijden met aftandsbediening op de achterbank i.p.v achter het stuur?

In een aflevering van MythBusters zag ik Jamie in een auto rijden die hij op afstand bestuurbaar had gemaakt.
Hij kon met de afstandsbediening alle pedalen, de versnelling en het stuur bedienen.

Hij bestuurde de auto vanaf de achterbank. Erg grappig eigenlijk.
Maar zou je zo in NL op de weg mogen? En zo niet, welke wet verbied dat?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de achterbank kun je alles veel minder goed zien, dus vanaf die plek zal het sowieso al nooit mogen, nog afgezien van andere redenen waarom het eventueel niet zou mogen.

Het beste antwoord

Volgens mij is er geen wet die specifiek het bedienen met een afstandsbediening verbied.
Toch zal het praktisch niet voorkomen dat je je legaal op een dergelijke manier kunt vervoeren. Nadat je de auto gemodificeerd hebt, zal de RDW (Dienst Wegverkeer) deze moeten herkeuren en het lijkt me stug dat een dergelijk vehikel op goedkeuring kan rekenen. Deze zal namelijk niet voldoen aan de Regeling Voertuigen; hoofdstuk 6. Wijziging in de constructie. (bron 1)

Dus concreet:
Voor zover ik na kan gaan is er geen wet die specifiek verbiedt je auto middels een afstandsbediening te besturen.
Er is wel regelgeving die het onmogelijk maakt dat een dergelijke auto legaal op de openbare weg rijdt.
Mocht je van de weg gehaald worden, dan wordt het kenteken geschorst en krijg je een proces-verbaal omdat de auto technisch niet voldoet aan deel 1A van het kentekenbewijs: het voertuigbewijs. (bron 2)
Bovendien is een auto met afstandsbediening, zoals Jamie in Mythbusters met enige regelmaat in elkaar zet, niet zo makkelijk te besturen.
Alleen al vanwege je weggedrag zou dan ook je rijbewijs ingenomen kunnen worden, wanneer de verbalisant van mening is dat je gevaar of hinder veroorzaakt met je auto; de zogenaamde artikel 5 procedure. (bron 3)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het bleek toch minder concreet dan ik in eerste instantie vermoedde. Waarvoor excuses. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn bedrijven genoeg die bezig zijn met zelfsturende auto's en de verwachting is dat we dit soort auto's in de toekomst massaal op de weg zullen gaan aantreffen.
Maar het betreft dan grote bedrijven, vooral automerken maar ook google, die proeven doen met dergelijke auto's. Zij doen dat op zodanige wijze dat de veiligheid niet in het geding komt. Dat betekent in eerste instantie op een stuk eigen grond met eigen weg waar geen normaal verkeer is. Pas als ze ervan overtuigd zijn dat hun auto veilig is zullen ze trajecten ingaan om goedkeuring te verkrijgen op de openbare weg te testen.
Kosten van dergelijk onderzoek zijn gigantisch en daarom voor particulieren ondenkbaar.
http://www.westlanders.nu/persberichten/besturen-auto-s-straks-zichzelf-10101/
Antoni
9 jaar geleden
De (al dan niet nog benodigde) bestuurder zit bij die zelfrijdende auto's -voorlopig- nog steeds op de bestuurderszitplaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou Antoni, dat is niet helemaal waar, kijk maar eens naar deze auto's in Abu Dhabi en Wageningen. Als je daar voorin zit is het omdat daar een stoel is gemonteerd, maar een stuur, rem en gaspedaal ontbreken. Deze wagentjes rijden een vast traject, maar wel tussen gewoon verkeer. http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2070948/europese-primeur-zelfrijdende-auto-tussen-ede-en-wageningen.htm#.VREfzk1FAdU
Antoni
9 jaar geleden
Stamper, je hebt gelijk. Ik baseerde me alleen op een recente reportage in het televisieprogramma EenVandaag waarin een BMW was te zien, maar er zijn natuurlijk meer zelfrijdende auto's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik rij met joystickbesturing, een aanpassing vanwege mijn handicap. Als iemand anders met die aangepaste besturing zou rijden, valt dat onder rijden zonder geldig rijbewijs, omdat ze voor die specifieke aanpassingen geen lessen hebben gevolgd. Ik vermoed dat naast de vraag of de auto wel toegelaten is op de openbare weg, iets dergelijks ook nog meespeelt met betrekking tot de vraag of de bestuurder wel in die specifieke auto mag rijden. Een stuurknop is al niet toegelaten in een personenauto wanneer je daarvoor niet de juiste code hebt op je rijbewijs (ondanks het feit dat die dingen overal te koop zijn en je ze makkelijk zelf kunt monteren), laat staan dat je zomaar met een compleet andere stuurinrichting de openbare weg op mag.