Mag winst uit een vereniging verrekend worden met contributie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
waarom zou je dat willen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat scheelt weer geld! Het is een kleine vereniging.
ronron1212
9 jaar geleden
een kleine vereniging moet ook wat reserves hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleine verenigingen moeten juist een beetje geld achter de hand houden voor reserve. Ik ben ook lid van een kleine vereniging met weinig reserve, soms wordt er zelfs een extra bijdrage aan ons gevraagd bij onverwacht hoge uitgaven. Zouden we geen reserve hebben zou dit nog vaker gebeuren.
Poet
9 jaar geleden
Of vereniging reserves nodig heeft hangt af van de aard ervan. Een klaverjasvereniging die geen zaal heeft/huurt heeft geen reserve nodig. Ja, misschien 2,50 voor het geval de kaarten kwijt raken
ronron1212
9 jaar geleden
die vereniging heeft niet een pak kaarten nodig.
Poet
9 jaar geleden
We weten nog helemaal niet wat voor vereniging het is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is nu precies je vraag? Een vereniging stelt bij de algemene ledenvergadering de contributie van volgend jaar vast, op dat moment moeten alle aanwezige leden stemmen of ze akkoord gaan daarmee. Winst kun je dus het beste verrekenen met de volgende contributie.

Antwoorden (1)

Ja dat mag. Nergens staat immers dat het verboden is. Het lijkt me ook heel zuiver want waarom zou een vereniging geld bezitten dat de vereniging niet nodig heeft? En de leden kunnen het vast wel gebruiken ;-)

Het is overigens niet erg gebruikelijk. Doorgaans wordt dan de contributie van volgende jaren wat omlaag gedaan (of: minder omhoog).

Wat ook vaak gebeurt is dat er naar aanleiding van het overtollige geld een bestemming wordt gezocht. Men bedenkt dan bijvoorbeeld dat een reservepotje handig is voor bij calamiteiten. Of men verzint een incidentele aanschaf ten behoeve van de verenigingsactiviteiten.
Het kan zijn dat dit inderdaad verstandige of noodzakelijke bestemmingen betreft en dat men feitelijk door het optreden van een overschot wijs wordt. Dan kun je eigenlijk zeggen dat de winst achteraf bezien toch geen winst was.
Het kan ook zijn dat een dergelijke bestemming opportunistisch is. Men verzint maar wat omdat men het geld nu eenmaal overheeft en dat is ook makkelijk want de leden zijn het geld voor hun gevoel toch al kwijt. Maar dit is niet zuiver want dat was het doel van de vereniging niet.
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, soms viert men enthousiast van de winst een lustrum, contributie verlaging mag altijd.