kan er al een strafrechtelijk onderzoek worden gestart voordat je strafrechtelijk als verdachte bent aangemerkt?

Toegevoegd na 1 uur:
ik kom tot deze vraag vanwege de zaak van Van Rey. het strafrechtelijk onderzoek start in 2012 maar uit pv's blijkt dat men al in 2010 met onderzoek is gestart (Criminele inlichtingendienst of zoiets).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Vanaf augustus 2010 kwamen signalen binnen bij de Criminele Inlichtingen Eenheid (CIE) over omkoping van de toenmalige wethouder van Roermond Jos van Rey door zijn vriend de projectontwikkelaar Piet van P.

De taak van de CIE is het verzamelen, registreren en analyseren van informatie over strafbare feiten en verdachten. Als enige politieonderdeel mogen zij gebruikmaken van informanten, personen die anoniem informatie aan de politie verstrekken. Informatie van de CIE heeft daarom in het strafproces geen bewijskracht maar kan wel bijdragen aan een verdenking op grond waarvan een opsporingsonderzoek gestart mag worden.
In oktober 2011 berichtte o.a. het Dagblad De Limburger over belangenverstrengeling van Jos Van Rey door zijn vriendschap met de projectontwikkelaar en door zaken met hem te doen. Onafhankelijk onderzoek in opdracht van de burgemeester wees in ieder geval al op de schijn van belangenverstrengeling.

De officier van justitie Esther Sachs concludeerde dat de informatie betrouwbaar was, waarna het strafrechtelijk vooronderzoek formeel op 2 juli 2012 van start ging.

Middelen die bij een strafrechtelijk onderzoek kunnen worden gebruikt tegen de wil van de verdachte. Bijvoorbeeld: fouilleren, afluisteren, huiszoeking.
De Rijksrecherche viel op 19 oktober 2012 het huis van Van Rey en zijn kamer in het Roermondse stadhuis binnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je nuttige en zinvolle aanvullingen.

Andere antwoorden (1)

Het begrip strafrechtelijk onderzoek zoals jij dat formuleert kent de wet niet. Jij bedoelt waarschijnlijk opsporingsonderzoek. Dat wordt alleen ingesteld tegen een verdachte. De juridische definitie van verdachte is: hij tegen wie op grond van feiten en omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit bestaat (art. 27 wetboek van strafvordering). Het antwoord op je vraag is dus nee.

Toegevoegd na 50 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging: als in 2012 pas een opsporingsonderzoek is gestart kan het eerder gestarte onderzoek geen strafrechtelijk onderzoek zijn geweest.