ben ik verplicht de aanvullende uitkering van mij ex-partner te betalen?

Ik en mijn ex-partner zijn inmiddels 4 jaar uit elkaar. Wij hebben samen een dochter van 5 jaar. We zijn nooit getrouwd geweest en hadden geen samenlevingscontract.

Ik werk fulltime en mijn ex-partner parttime. Mijn ex-partner is vaak werkeloos. Wanneer zij op een of andere reden geen baan heeft klopt de gemeente bij mij aan om een bijdrage te doen voor haar omdat zij een aanvullende uitkering heeft wegens onze dochter.

Nu wil ik met mijn nieuwe vriendin gaan samenwonen. Is zij hier ook de dupe van? en tot wanneer moet ik deze bijdrage gaan betalen?

Dit verhaal staat los van de alimentatie die ik maandelijks betaald.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals je aangeeft betaal jij al alimentatie. Ik snap daarom niet waarom de gemeente bij jou aanklopt om een bijdrage te doen. Al helemaal niet omdat je geen samenlevingscontract had of getrouwd was.
Summo
9 jaar geleden
Ik doe maar een wilde gok, daarom als reactie.
Weet je zeker dat de bijdrage die je moet betalen voor je ex is bedoeld?
Als het voor je dochter is bedoeld, zul je dit mogelijk nl wel moeten betalen, tot zij 18 jaar is.
Voor wie de bijdrage is bestemd zou je wel ergens in de papieren terug moeten kunnen vinden

Antwoorden (1)

Ik begreep aanvankelijk niet hoe dit zou kunnen, omdat jouw enige wettelijke verplichting de alimentatie is. Maar ik vermoed dat dát nu juist de crux is in dit verhaal, dat het NIET los staat van de alimentatie.

Kinderalimentatie wordt berekend aan de hand van het (gezins)inkomen ten tijde van het huwelijk of samenwonen, het inkomen (=de draagkracht) van de alimentatiebetalende ouder én het inkomen (=eigen aandeel) van de verzorgende ouder.

Als alimentatiebetalende ex-partner hoef je nooit meer alimentatie te betalen dan je op grond van de draagkrachtberekening aan zou kunnen. Dus als jij zelf zou vervallen tot de Bijstand, dan zal het bedrag veel lager tot (vrijwel) nihil zijn. Maar wat ook meetelt, is het inkomen van jouw ex-partner. Is haar inkomen hoger, dan hoef jij minder mee te betalen, omdat zij dan een groter aandeel in de kosten zelf kan dragen. En andersom geldt dat dus ook: verdient je ex-partner - al dan niet tijdelijk - minder, dan ben jij - mits je draagkracht dit toelaat - meer alimentatie verschuldigd.

Ik vermoed dat wat jij moet betalen geen aanvullende uitkering is, maar dat de gemeente jouw aandeel in het onderhoud int omdat alimentatie nu eenmaal een voorliggende voorziening is op de Bijstand. Dat houdt in dat, wanneer er alimentatie verschuldigd is, de hoogte van de Bijstand daar op aangepast wordt. Je ontvangt dus geen alimentatie met een volledige Bijstand daar bovenop, maar de gemeente vult de alimentatie en eventuele andere inkomsten aan tot Bijstandsniveau. Wanneer een ex-partner alimentatie is verschuldigd en dit niet betaalt, kan de gemeente soms de uitkering toekennen zonder daarin rekening te houden met de alimentatie, en vervolgens het verschuldigde bedrag innen bij de ex-partner. Dat gaat dan om geld dat eigenlijk als alimentatie betaald had moeten worden, wat de gemeente in feite heeft voorgeschoten in de vorm van een (hogere) uitkering.

Waarschijnlijk passen jullie zelf de alimentatie niet aan wanneer je ex tijdelijk een lager inkomen heeft en betaalt de gemeente daarom de uitkering op basis van de alimentatie die je wél betaalt, om vervolgens bij jou het verschil te innen tussen datgene wat je betaald hebt en datgene wat je verschuldigd bent.

Je bent verplicht je dochter (mede) te onderhouden tot zij 21 is. Tot haar 18e betaal je alimentatie aan haar moeder (tenzij er een herziening is i.v.m. veranderde inkomsten) en daarna kun je zelf met je dochter afspreken wat jij betaalt aan kosten voor studie e.d.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
In de Wet Werk en Bijstand (art. 62) staat dat de kosten van bijstand tot de grens van de onderhoudsplicht kunnen worden verhaald op degene die na echtscheiding zijn onderhoudsplicht niet behoorlijk nakomt. Het Burgerlijk Wetboek (art. 1:157) bepaalt dat de verplichting tot partneralimentatie eindigt na het verstrijken van een termijn van twaalf jaar. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen kan de rechter na die periode alsnog een termijn vaststellen. De partneralimentatieplicht eindigt dus na 12 jaar, dus dat is de grens van de onderhoudsplicht die wordt bedoeld in de Wet Werk en Bijstand. Mijns inziens kan de gemeente de bijstand dus niet verhalen op een toekomstige partneralimentatieverplichting, omdat deze er niet is. De termijn van 12 jaar geldt overigens niet voor kinderalimentatie! U hebt in beginsel een onderhoudsverplichting voor uw kind tot de leeftijd van 21 jaar. Of doelt de gemeente op partneralimentatie met terugwerkende kracht? Alimentatie met terugwerkende kracht wordt zelden toegekend. Wel is het zo dat als er alimentatie is vastgesteld, maar deze is nooit is geïnd, het LBIO (Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen) een terugvorderingstermijn heeft van vijf jaar.