Wat zijn mijn rechten als ik via Speurders een laptop heb gekocht die niet voldoet aan de beschrijving?

Ik heb via Speurders een laptop gekocht die ik bij de meneer thuis ook mocht testen. Nu weet ik niet zo heel veel van laptops, maar de laptop werkte en er waren zover ik kon zien geen problemen. Hij was 'zo goed als nieuw', aldus de verkoper. Zodra ik hem thuis had, kreeg ik problemen bij onder andere het opstarten en het installeren van software. Toen heeft mijn broer hem bekeken en ontdekt dat de harde schijf fouten bevat. Hij zegt dat de laptop misschien op een dag zelfs niet meer werkt.
Ik heb de laptop persoonlijk afgehaald en contant betaald. Ook heb ik de verkoper hierover gemaild, maar die geeft niet thuis. Wat zijn nu mijn rechten? Kan ik iets doen? Ik vind het natuurlijk wel een beetje rot dat ik 250 euro heb betaald voor een laptop die eigenlijk mankementen heeft, wat niet in de advertentie, noch tijdens het bezoek is vermeld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Oei, groot geval dat je bent afgezet.
Heel veel kan je er niet aan doen.
Wel kan je het aankaarten.
Tips zijn dan ook dat je die sites nooit moet vertrouwen (zoals beslist.nl of dat speurders).
Ook al is het zo bekend en staat het nog zo goed beoordeeld is er een grote kans dat je zulke gevallen krijgt.
Het is zoiezo aangeraden om het gewoon via normale electronica zaken te kopen of online te bestellen.
Voorbeelden: It's Electronics, Mediamarkt of Coolblue

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie bron:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Dit is een gevalletje tweedehands en dan is er nergens verhaal te halen. Heel jammer voor je. In uitzonderlijke gevallen kan de verkoper hem terugnemen als hij zich schaamt of het niet heeft geweten, maar rechten heb je niet.
Summo
9 jaar geleden
ik vind dit ook wat stellig, je koopt iets, je mag het uittesten. Het is niet aan de verkoper dat JIJ er geen verstand van hebt, dan moet je iemand meebrengen die dat wel heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie tip hoor, gewoon in een elektronica zaak kopen. Krijg je ook de bijbehorende hard- en software erbij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry een beetje nietszeggend antwoord en ook in het geheel gebaseerd op vooroordeel en nonsens.
Mijn reactie zal wel weer verwijderd worden.
Natuurlijk heb jij rechten! Dit is net als wanneer je in de winkel een product koopt, en het product doet het niet. Bij een overeenkomst moeten twee partijen een prestatie leveren. Jij hebt betaald voor het product (jouw prestatie) en de meneer die hem verkocht zei een laptop "zo goed als nieuw" te verkopen (zijn prestatie). Nou is zijn prestatie niet volbracht, omdat een laptop die "zo goed als nieuw is" niet zomaar kapot gaat.

Het Juridisch Loket - een geweldige bron van informatie over dit soort dingen - kan jou hiermee helpen. Zie deze link: https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/kopen-via-internet-of-telefoon/miskoop-marktplaats/

Kies: "Gekocht via Marktplaats" en dan "Gekochte product is defect". Lees die tekst die dan te voorschijn komt goed.

De pagina verwijst jou dan naar: https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/ondeugdelijk-product/

Volg de stappen exact zoals zij daar staan. Je kan altijd contact opnemen met het Juridisch Loket. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Het Juridisch Loket bestaat om mensen te helpen en is door de overheid opgericht!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Het antwoord op de hoofdvraag is dus: "U heeft (...) recht op het product, zoals de verkoper het heeft omschreven in de advertentie of u erover heeft verteld. Als de verkoper heeft gezegd of de indruk heeft gewekt dat het product goed functioneert, moet het product daar ook aan voldoen." en "De verkoper moet nakomen wat hij heeft beloofd. Dat betekent dat een ‘nieuw’ product er ook nieuw moet uitzien. En niet gebruikt.", aldus https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/kopen-via-internet-of-telefoon/miskoop-marktplaats/.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is helemaal NIET net zoals dat je iets in de winkel koopt. Slecht begin van je antwoord wat verder ook teveel rammelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Ook bij tweedehands artikelen heb je rechten,heb het zelf onlangs meegemaakt waarbij mij dit door mijn rechtsbijstandverzekering verteld werd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als u iets koopt via Marktplaats, koopt u dat meestal bij een particulier. U heeft dan niet dezelfde garantie als bij aankoop bij een bedrijf. U heeft wel recht op het product, zoals de verkoper het heeft omschreven in de advertentie of u erover heeft verteld. Als de verkoper heeft gezegd of de indruk heeft gewekt dat het product goed functioneert, moet het product daar ook aan voldoen. Maar u heeft als koper ook een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u zelf ook het product moet controleren. U kunt dan zelf zien of het product inderdaad werkt. Het kan daarom ook verstandig zijn een product op te halen in plaats van te laten opsturen. Wat kan ik doen? U kunt de verkoper aanschrijven dat u alsnog een goed functionerend product wilt ontvangen of anders u geld terug wilt. U kunt hiervoor de voorbeeldbrief van Consuwijzer gebruiken. Het wordt een probleem als u niet voldoende gegevens heeft van de verkoper. Of de verkoper wilt u het geld niet teruggeven. En dan? Het hangt van uw situatie af of u hierna nog iets kunt ondernemen. Vaak gaat het om te kleine bedragen om nog iets te kunnen doen. Of heeft u niet de (juiste) contactgegevens van de verkoper. Heeft u vragen of u in uw situatie nog iets kunt doen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/kopen-via-internet-of-telefoon/miskoop-marktplaats/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zegt het zelf al: je hebt NIET dezelfde garantie als bij een winkel en jij geeft een plus aan iemand die zegt dat het wel hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je 2e-hands koopt heb je heel weinig rechten wanneer een product niet in orde is.
Als je koopt heb je zelf controle plicht.
Controleer je niet of niet voldoende loop je kans op een miskoop die je zult moeten aanvaarden. De rechten die je hebt bij aanschaf van producten in winkels e.d. heb je absoluut niet als je 2e-hands koopt bij een particulier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is absoluut niet waar jack7,ook bij een particulier heb je aankooprechten.[volgens mijn rechtsbijstandverzekering]
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet heel goed hoe dit wettelijk geregeld is.
De koper heeft gebruik gemaakt van zijn controleplicht en op dat moment (na de controle) beslist dat het apparaat voldeed aan zijn verwachtingen en op dat moment de koop gesloten.
Gebreken die hij later thuis nog ontdekt kan hij niet meer verhalen op de verkoper.
Had hij maar beter moeten controleren.
Hij heeft niets afgesproken met de verkoper over garanties e.d. en kan de verkoper niet achteraf een garantie afdwingen.
Hij heeft zelf een fout gemaakt en zal nu op de blaren moeten zitten.
Spijtig,maar zo is de wet.
Je kunt helemaal nergens recht op doen gelden en zult de miskoop moeten aanvaarden.
Je koopt 2ehands.
De verkoper heeft je de gelegenheid gegeven het apparaat bij hem thuis uit te proberen.
Je hebt van dit aanbod gebruik gemaakt en bent toen blijkbaar tot de conclusie gekomen dat het apparaat naar behoren functioneerde.
Het feit dat jij er niet voldoende van af weet doet absoluut niet ter zake en daar heeft de verkoper ook niets mee te maken.
Als de verkoper iets verkoopt wat een mankement of verborgen gebrek vertoont waar hij van af wist en dus doelbewust een apparaat verkoopt wat niet naar behoren functioneert is hij fout en heb je recht op terugname en terugbetaling van je geld.
Maar...nu komt het probleem waar je tegenaan gaat lopen.
De verkoper zal natuurlijk ontkennen dat hij wist van het niet goed functioneren van het apparaat en zal zeggen dat hij nooit problemen heeft gehad en beweren dat het apparaat naar behoren functioneerde en dat hij jou de gelegenheid heeft gegeven dit te controleren.
Hij hoeft jou deze gelegenheid niet te geven,maar jij zelf hebt wel een controleplicht bij aanschaf van 2e-hands goederen.
Geeft hij jou niet de gelegenheid te controleren en je koopt het apparaat zijn alle risico's sowieso voor jou.
Maar...geeft hij jou wél de gelegenheid te controleren en jij komt ter plaatse tot de conclusie dat het apparaat goed functioneert en je besluit te kopen en maakt verder geen afspraken over hoe te handelen als thuisgekomen blijkt dat een en ander toch niet helemaal goed is,heb je een probleem want je hebt de koop gesloten en het apparaat geaccepteerd in de staat waarin het op moment van aankoop verkeerde mét alle evt. (verborgen) gebreken en mankementen.
Het komt er dus eenvoudigweg op neer dat de bewijslast dat aan jouw een ondeugdelijk apparaat verkocht is bij jou ligt.
De verkoper hoeft niet te bewijzen dat het apparaat in goede staat verkeerde op moment van verkoop.
Jij hebt ten slotte zelf gecontroleerd of het apparaat goed was?
Het is heel vervelend maar als ik jou was zou ik mijn verlies nemen en de volgende keer iemand mee nemen die er écht verstand van heeft want hoe je het ook wend of keert,jij trekt in dit geval altijd aan het kortste eind.
Je kunt natuurlijk altijd proberen met de verkoper in contact te treden,maar als hij niet meer reageert heb je pech gehad.

Toegevoegd na 13 uur:
Beargumenteer de min die u mij gegeven heeft s.v.p.
Weet uit ervaring hoe de wetgeving in deze in elkaar zit en de wet zegt precies wat ik hier uitleg.