Wanneer moet ik mijn huur opzeggen ivm opzegtermijn en wat moet ik dan nog aan huur betalen?

Het is nu 5 januari. Ik wil per 1 februari OF 1 maart op een nieuwe kamer zitten. Dat hangt af van het antwoord op mijn vraag. In mijn huurcontract staat "De huurovereenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd met een maand opzegtermijn". Dit is een 100% citaat. Stel ik zeg NU mijn huur op. Wanneer kan ik dan weg? Hoeveel huur ga ik nog betalen? Mijn huurbaas is niet de makkelijkste, een geldwolf, dus ik wil graag stevig in mijn schoenen staan als ik mijn huur opzeg. Bedankt voor jullie hulp alvast!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Antoni
9 jaar geleden
Waarom heb je (toen) een contract getekend als je niet begrijpt wat er in staat?
Antoni
9 jaar geleden
Ik kan niet aangeven hoe je dit precies moet verwoorden in een aangetekende (!) brief aan de verhuurder, maar als je brief gedateerd is op 5 januari 2015 en je wil je huur zo snel mogelijk opzeggen, dan met je nog huur betalen tot 1 maart 2015 en tot die dag mag je er ook blijven wonen. Met een opzegtermijn van één maand wordt meestal een volledige kalendermaand bedoeld en opzeggen kan meestal alleen per de 1e dag van de maand. Een en ander is onder meer bedoeld om de verhuurder een andere huurder te kunnen laten vinden, dus per 1 maart 2015. Kijk voor meer informatie op een website als http://www.huurders.info/beeindiging-huurcontract/zelf-opzeggen/ waar je onder meer deze tekst vindt: "Per wanneer
De huur kan per de 1e van de maand worden opgezegd, tenzij in het huurcontract iets anders is afgesproken. Bij sommige verhuurders kan bijvoorbeeld ook per de 15e van de maand, of per ‘iedere dag van de maand’ worden opgezegd. Kijkt u dit na in uw huurcontract. voorbeeld:
Bij de meeste standaard huurcontracten betaalt de huurder per maand en kan de huurder per de 1e van de maand opzeggen. Als u half april de huur wil opzeggen, dan kan dat per 1 juni.".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gemiddelde huurprijs in de eerste helft van vorig jaar was ruim 350 euro per maand. Groningen is nog het goedkoopst, maar ook daar is het al snel meer dan 300 euro.
Ik weet niet hoeveel vierkante meter je hebt, maar een huur van
€ 245,00 per maand lijkt mij niet direct het tarief van een geldwolf.

Antwoorden (1)

Als je vandaag opzegt, loopt de huur door tot 5 feburari 2015.
Je kunt ook nu al een brief sturen dat je de huur per 1 maart 2015 opzegt.
Er zit gewoon precies een maand tussen de opzegging en het einde van het huurcontract.
Ik adviseer bovendien om een huuropzegging per aangetekende brief op te sturen naar de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus
duidelijk, een maand opzegtermijn (is niet hetzelfde als 30dagen opzegtermijn). Huur dient altijd per aangetekende brief te worden opgezegd. Had Robjuh vóór 31 december 2014 de huur opgezegd, dan was 31 januari de laatste "woondag" geweest.
Nu wordt in januari 2015 opgezegd, dan is 28 februari a.s. exit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een opzegmaand geldt altijd vanaf de dag dat de huur betaald moet.
zijn. Betaal je per iedere eerste van de maand dan geldt de eerstvolgende maand als opzegdatum. Betaal je iedere 15e van een maand, dan kan je deze maand nog opzeggen waarna je opzegging gelijk ingaat. Een maand later ben je dan weer vrij van je kamer.