Welk artikel is geluidoverlast?

Pas werd iemand bekeurd vanwege geluidoverlast in z'n auto (muziek te hard). Welk artikel is dit en van welk wetboek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), Hoofdstuk II Verkeersregels, p25. Onnodig geluid
Artikel 57: Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
RVV 1990 artikel 57
Poet
9 jaar geleden
Dat zal echter betrekking hebben op het geluid van voertuigen zelf. Immers: waar het gaat om overlast door een radio of muziekspeler is er geen reden om een onderscheid te maken tussen hinderlijk geluid uit een voertuig en hinderlijk geluid dat elders buiten wordt gemaakt.

Antwoorden (3)

Wetboek van Strafrecht, art. 431: Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Artikel 57 RVV 1990
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het maken van versterkt geluid buiten is verboden in de Algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeenten. Hier zie je als voorbeeld de betreffende passage in de APV van de gemeente Utrechtse Heuvelrug:

Artikel 4:6 Overige geluidhinder
1. Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of het Besluit toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt.

Toegevoegd na 26 minuten:
Als de overlast na 23.00 uur plaatsvond dan is ook de wettelijke bepaling waarop Goedinjevel wijst aan de orde.

Toegevoegd na 1 dag:
PM: De APV is als het ware een wet van de gemeente. Binnen grenzen die de (nationale) wetten stellen mag de gemeente namelijk zelf regels stellen waaraan mensen zich in die gemeente moet houden.
Poet
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Waarom min?
Castle
9 jaar geleden
Ik snap dat er een ander argument gegeven kan worden dan hier maar het minnen is wel erg zwaar bestraft. Daarom plus ik je min wel weg Poet.