Gebruiken alle vissersschepen tegenwoordig pompen om vissen 'op te pompen?'

In een aflevering van Kassa was te zien hoe vissen, nadat ze met zo'n groot net uit zee waren gevangen, als het ware naar binnen werden gezogen met een pomp. Zie hier: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/visverkopers-liegen-over-haring/speel/1/). Er werd gezegd, dat dit veel idealer was voor het welzijn van de vis, dan het net op het dek hijsen.
Ook de Vissenbescherming bevestigt dat dit veel diervriendelijker is. Daarom vraag ik me vooral af: gebruiken alle (Nederlandse) vissersschepen deze pompen al, of niet? En als dat niet zo is, waarom dan niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Er bestaan tal van methoden om vissen te vangen. De beste methode is natuurlijk die waarbij de vis (vrijwel) onmiddellijk pijnloos gedood wordt en waarbij ook sprake is van weinig tot geen bijvangst. Maar in de praktijk komt deze methode nauwelijks voor.
De meeste vangstmethoden in de visserij, vooral in de zeevisserij, gaan namelijk altijd gepaard met enorme bijvangsten.
De bekendste vangstmethode is die waarbij een schip een reusachtig net achter zich aan sleept waarin de vissen worden samengedreven en worden meegesleept. Dat is de pelagische visserij, die zich richt op vissen die in grote scholen zwemmen.
Bij het langelijnvissen worden kilometerslange kabels met daaraan duizenden zijlijnen met van (vaak levend) aas voorziene haken in zee neergelaten.
Dan is er nog het staand want vissen dat ook in de binnenvisserij wordt toegepast. Het staand want is een visnet dat als een muur in het water wordt neergelaten.
In Nederland richten veel vissers zich op de bodemvisserij, zgn. boomkorvisserij. Kor betekent sleepneet.
Het gebruik van pompen zoals door u wordt bedoeld is een vangsttechniek die nog ontwikkeld moet worden en zeker niet voor ieder vissersvaartuig of methode van vissen geschikt is. Een vissersvaartuig moet blijven voldoen aan het Vissersvaartuigenbesluit en mag op grond van zijn vismethode niet zo maar omgebouwd worden. Zelfs kleine aanpassingen van een boomkorvaartuig kunnen de stabiliteit in gevaar brengen.
Niet onbelangrijk is het kostenplaatje. Misschien wordt de door u bedoelde methode in de nabije toekomst wel toegepast op het vissersvaartuig van de toekomst.

Het item
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/visverkopers-liegen-over-haring/speel/1/)
kan ik helaas niet openen (HTTP/1.0 404)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het staand want ook toegestaan bij vissers die het MSC-keurmerk voor duurzame vis dragen? (Tussen haakjes, zeg maar 'jij' hoor). ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ noepetote
De Nederlandse boomkorvissers hebben zich in de jaren tachtig gespecialiseerd in het vangen van tong en schol en tegelijkertijd veel geld geïnvesteerd in hun vaartuigen om aan de veiligheidseisen te kunnen voldoen. Maar de schade die de boomkor aanbrengt aan het leven op de zeebodem is dusdanig dat deze niet duurzaam is. De netten hebben kleine maaswijdtes waardoor veel andere vissen worden bijgevangen.Tong en schol die gevangen worden met de boomkor staan dan ook in het rood. Maar een ondernemer kan niet eindeloos investeren. Het gaat om tienduizenden Euro's per vaartuig. Er wordt wel steeds vaker met staand want of met de twinrig op tong en schol gevist. Deze vissers kunnen in aanmerking komen voor het MSC keurmerk, ondanks dat het voor de vissen geen pretje is als zij uren- en soms dagenlang in het net verstrikt raken. Bovendien komen in deze netten ook grote aantallen vogels die in het water op zoek zijn naar vis, op een nare wijze aan hun eind.
Het Marine Stewardship Council-keurmerk (MSC) staat op visproducten die afkomstig zijn van duurzame visserij. Ik vind deze sites wel relevant:

http://www.noordzee.nl/bibliotheek/noordzee-visserij/boomkorvisserij/ http://www.noordzee.nl/bibliotheek/noordzee-visserij/staandwantvisserij/