Wanneer is een wet effectief?

Wanneer is een wet effectief te noemen?

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik zie dat ik mijn vraag niet duidelijk heb gesteld ;)

Wat zijn eigenschappen van een effectieve wet. Hoe kun je op voorhand zeggen dat de wet een succes wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Effectieve wetten zijn wetten die voorzien in een daadwerkelijke behoefte van de samenleving en te daarnaast te handhaven zijn. Een voorbeeld van een belangrijke effectieve wet is het burgerlijk wetboek dat het volledige private rechtsverkeer regelt. De meeste wetten worden constant met nieuwe wetten verbetert omdat de maatschappij door de jaren heen veranderd.

Een voorbeeld van een recente niet-effectieve wet is het laatst aangenomen wetsvoorstel verbod op sex met dieren. Dierenmishandeling was al reeds strafbaar gesteld en dus is deze wet slechts bedoelt om de samenleving moraal op te leggen middels strafbaarheidsstelling. De overheid zou zich moeten hiervan moeten onthouden omdat dit een precedent schept voor de overheid om alles wat vies en ongepast is te verbieden. Bovendien is de wet in de praktijk niet te handhaven, tenzij de overheid in de toekomst de privacy van haar burgers in vergaande mate zou schenden door al het internetverkeer te doorzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als door de uitvoering daarvan het in het wetsontwerp gestelde doel (deels) is bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer een wet effect heeft, dus zo werkt als hij bedoeld is.
amc
14 jaar geleden
Als de koningin haar handtekening er onder heeft gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om effectief te zijn moet een wet in de staatscourant zijn afgedrukt. Voordat hij afgedrukt is is hij niet effectief.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een wet zal pas echt effect hebben als hij draagvlak ondervindt bij een meerderheid van de bevolking.
Als een meerderheid van de mensen de wet niet ziet zitten zal de naleving ervan vroeg of laat gaan versloffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wet is alleen effectief als hij
1. uitvoerbaar en handhaafbaar is
2. als hij een breedd draagvlak onder de bevolking heet.

Elke wet, waarvoor dat niet geldt, veel wetten dus in NL, heet een misbaksel.