Is een online afgesloten verzekering rechtsgeldig?

Ik heb online een verzekering afgesloten. De premie en poliskosten zijn van mijn rekening afgeschreven.

Maar nu vraag ik me ineens af: Ik heb nergens een handtekening gezet...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is je vraag?
Of jij verzekerd bent, of of je premie terug kan krijgen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen spijt van het afsluiten van de verzekering en wil ook de premie niet terug. Vraag me alleen af of het wettelijk correct is dat ik nu een verzekering heb, waar ik niet voor getekend heb...
ronron1212
9 jaar geleden
je zult een polis moeten ontvangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik ontvangen ronron1212. Maar mijn handtekening staat er niet onder en er is ook niet gevraagd om de polis ondertekend retour te zenden.
ronron1212
9 jaar geleden
hoeft ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt een polis.
Er is geld afgeschreven.
Eén van de twee is genoeg om er voor te zorgen dat jij verzekerd bent. (maar altijd beiden regelen)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb zo veel verzekeringen telefonisch afgesloten, dan teken je in feite ook niets. Maar ze keren wel uit als het nodig is, dus het zal dan wel kloppen denk ik.

Het beste antwoord

Een online afgesloten verzekering is rechtsgeldig. Net zo rechtsgeldig als de overeenkomst van koop en verkoop als je een bestelling doet bij bijv. Bol.com. Daar zet je ook geen handtekening.

Is de afgifte van een polis verplicht: ja, in principe wel (zie hieronder uit het 7e deel van het Burgerlijk Wetboek artikel 1). Het kan een papieren polis zijn of een digitale. Het hoeft niet als de afgifte van de polis voor de verzekerde geen nut heeft (zie laatste volzin).

"Burgerlijk Wetboek7:932

1.
De verzekeraar geeft zo spoedig mogelijk een akte, polis genaamd, af, waarin de overeenkomst is vastgelegd. Een polis die is opgemaakt op een wijze als bedoeld in artikel 156a lid 1 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering moet zijn voorzien van een elektronische handtekening die voldoet aan de eisen, bedoeld in artikel 15a lid 2 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek. De verzekeraar is niet verplicht een polis af te geven indien de aard van de overeenkomst afwijkend gebruik rechtvaardigt en de verzekeringnemer bij afgifte van de polis geen belang heeft. "

Toegevoegd na 55 seconden:
Een polis hoeft overigens alleen door de verzekeraar ondertekend te zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie hieronder uit het 7e deel van het Burgerlijk Wetboek artikel 1 mz:
Zie hieronder uit het 7e deel van het Burgerlijk Wetboek artikel 932 lid 1
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Toon, jij hebt mijn vraag begrepen! Plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt als een bus. Ik werk bij een verzekeringskantoor, en wij hebben voor reisverzekeringen (van bestaande klanten) ook geen handtekening nodig.