Kan je buren verplichten de dakgoeten te reinigen ?

Wij wonen in een rijtjeswoning(koop)met puntdaken. Tussen onze huizen zitten dakgoten. Wij hebben iemand die de goten elk jaar voor ons schoonmaakt en geven hem er uiteraard iets voor.
De buren aan 1 kant laten zich dat lekker aanleunen en hebben nog nooit zelf aanstalten gemaakt ook maar iets te regelen of zelf die knaap eens wat toe te stoppen. Op verzoeken van ons wordt niet gereageerd. Ik hoeverre is een buur verplicht om mee te betalen als we het bijvoorbeeld door een bedrijf zouden laten doen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Antwoorden (3)

Niet, een verplichting is er alleen als er een contract is, waar zowel de uitvoerder van het schoonmaken en de goten als de buren een handtekening onder hebben gezet, ook een contract waar de buren een overeenkomst hebben dat zij gezamenlijk de kosten betalen is geldig, dit geldt ook voor een mondelinge overeenkomst, al is de laatste moeilijk te bewijzen. In veel koophuizen is er een vereniging van eigenaren, die beheren een pot waar iedereen een bepaald bedrag per maand instort, hiervan worden deze kosten dan ook betaald, is ook dat er niet, dan zullen jullie de buren moeten overtuigen van de noodzaak van het reinigen van de goten en daarna een contract op moeten stellen, waar alle partijen het mee eens zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wat nou als JufvrouwSaartje lekkage in haar huis krijgt door verstopte dakgoten van de buren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kan JufvrouwSaartje de schade verhalen op de buren, er moet wel bewezen worden dat de schade is ontstaan door toedoen of nalaten van de buren.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ok dat vroeg ik me dan wel af. Hebben ze ook VVE's bij rijtjeswoningen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is mogelijk, maar meestal is dit alleen het geval bij appartementen.
http://www.aedes.nl/content/artikelen/bouwen-en-energie/opdrachtgeverschap/gedateerd/platform-31-start-vve-experiment.xml
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vereniging van eigenaren in een rijtjeshuis ?? Nooit van gehoor. Dat is alleen als je gemeenschappelijk het gebouw beheert, in een flat ofzo. Niet in een rijtjeshuis. Daar is eenieders dakgoot zijn eigen verantwoordelijkheid.
Waarschijnlijk kan dit wel. Een bijzondere vorm van Nederlands recht is het burenrecht, te vinden in titel 5.4 van het Burgerlijk wetboek (vanaf artikel 5:37). Artikel 37 luidt direct dat buren niet bepaalde dingen mogen doen of nalaten die de ander onrechtmatig hinder kunnen veroorzaken. De genoemde lijst is niet uitputtend.
In dit geval lijkt mij dat ieder verantwoordelijk is voor het eigen onderhoud, zeker wanneer gebrek daaraan overlast kan veroorzaken bij anderen. Een bijdrage in de kosten hunnerzijds is dan wel het minste wat je mag verwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als dit een gemeenschappelijke dakgoot is, moeten we een titel verder kijken, namelijk bij mandeligheid, en dan art 5:65 BW dat heel duidelijk stelt dat de kosten gedeeld moeten worden.

Die mandeligheid zou in het kadaster terug te vinden moeten zijn (art 5:60 BW) en waarschijnlijk ook in andere aktes rond de koop van het huis.