Hoeveel mag ik naast mijn WIA uitkering(100% afgekeurd) bijverdienen?

Ik ben geheel afgekeurd aangezien ik mindervalide ben

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
48K

Antwoorden (1)

Dan heb je geen WIA maar IVA. Je mag zoveel verdienen als je kunt.Als je kunt werken doe dat dan, laat die keus niet afhangen van je uitkering. Het is beter voor jezelf om je eigen geld te verdienen en anderen hoeven niet voor jou te betalen. Mocht het werken niet lukken, dan kun je binnen 5 jaar terugvallen in je uitkering.
Als uitkeringsgerechtigde kun je naast je IVA-uitkering werken. Het salaris dat je hiermee verdient wordt voor 70% op je uitkering ingehouden. Je mag dus 30% van je inkomsten zelf houden. Werknemer A, bijvoorbeeld, ontvangt € 1.200,- per maand aan IVA-uitkering, en verdient € 500,- per maand bij:
€ 500,- x 0,7 (70%) = € 350,-
€ 1.200 – € 350 = € 850,-
Werknemer a ontvangt dan 850 euro aan IVA-uitkering per maand.

Zolang je grofweg niet meer dan 20% van je oude loon verdient, blijf je volledig arbeidsongeschikt. Verdien je een jaar lang meer dan 20%, dan roept het UWV je op voor een herkeuring. Het UWV onderzoekt dan of je nog wel volledig arbeidsongeschikt bent. Het UWV mag dit overigens altijd eerder doen. Komt uit deze herkeuring dat jouw arbeidsongeschiktheidspercentage moet worden aangepast, dan vervalt het recht op een IVA-uitkering. Je hebt in zo’n geval recht op een WGA-uitkering, eventueel met daarnaast een WW-uitkering.

Je wordt niet herkeurd als je Wsw-werk (Wet sociale werkvoorziening) doet, ook al verdien je daar langere tijd meer dan 20% van je oude loon mee. Wel wordt 70% van het Wsw-loon van de uitkering afgetrokken.

Onbetaald werk (vrijwilligerswerk) is in principe niet van invloed op je arbeidsongeschiktheidsuitkering, maar kan wel aanleiding voor een herkeuring zijn. Als je in staat bent vrijwilligerswerk te doen, kun je misschien ook betaald werk doen. Daarom moet bij het UWV gemeld worden als je vrijwilligerswerk verricht of gaat verrichten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Even een aanscherping van je informatie crea:
De WIA is in de plaats gekomen van de WAO. WIA staat voor: Wet werk en inkomensvoorziening naar arbeidsvermogen Chiachica heeft een WIA uitkering die IVA genoemd zal worden. De WIA kent 2 uitkeringen:
1. Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA) voor mensen die volledig arbeidsongeschikt zijn maar die een redelijke kans op herstel hebben. 2. Regeling inkomensvoorziening volledig en duurzaam arbeidsongeschikten (IVA). Voor arbeidsongeschikten die niet meer dan 20% van het laatstverdiende loon kunnen verdienen en ook niet meer beter kunnen worden.
http://rechtopgeld.nl/regelingen/uitkeringen/88/wet-werk-en-inkomen-naar-arbeidsvermogen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt fisbel, dat is ook zo. Ik heb zelf IVA, vandaar dat ik er in vastgeroest ben. Sorry Chicachica, dit was niet vervelend bedoeld. Weer werken is fantastisch ook als je weinig mogelijkheden hebt, het geeft een goed gevoel.