Ik heb gewerkt in het buitenland. Naar wie kan ik met mijn vragen over belastingen en uitkeringen?

In totaal 13 maanden in Frankrijk gewerkt. bij 2 verschillende werkgevers. Ingeschreven gebleven bij mijn vader en zorgverzekering ook aangehouden, ben nu geweest voor een paspoort verlenging voor een reis naar Australië. Toen bleek dat je jezelf moet uitschrijven als je langer dan een x aantal maanden in het buitenland verblijft dito voor de zorgverzekering. Ten eerste heb ik nu de wet overtreden en ten tweede loonbelasting en uitkeringen kan ik die terug vragen of omzetten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als u langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft (op een vast adres) bent u verplicht zich te laten uitschrijven. Zie bron 3. U emigreert dus. Het bovenstaande geldt niet als u bijvoorbeeld een wereldreis van 12 maanden zou maken met steeds verschillende stops. Emigratie en immigratie heeft ook gevolgen voor de ziektekostenverzekering. Alleen dit laatste is al een oerwoud aan regelingen en bepalingen, afhankelijk van de persoonlijke situatie.

U wilt nu een reis naar Australië maken. Als backpacker? Voor hoeveel maanden?
Belastingtechnisch is er in principe belasting afgedragen over uw inkomsten in Frankrijk. Regulier had u zich moeten uitschrijven.

In het jaar van emigratie en in het jaar van immigratie er een goede kans op belastingteruggave, ALS er in diezelfde jaren inkomen in Nederland was. De werkgever of instantie houdt belasting en premies in op basis van jaarinkomen. Als de verdiensten in Nederland in een aantal maanden i.p.v. een jaar zijn verkregen, zal er naar allle waarschijnlijkheid te veel belasting door de werkgever zijn ingehouden. Regulier zou u dan immers in het buitenland verzekerd zijn geweest voor de sociale premies. Bovendien worden de belastingkortingen zoals de algemene heffingskorting meestal op jaarbasis gegeven.

Maar u was NIET verzekerd in het buitenland voor de sociale premies. En dat maakt het allemaal heel dubbel, of u nu wel belastingteruggave vanwege teveel ingehouden belasting in Nederland kan terugvragen. U moet in het emigratie- c .q. immigratiejaar een zogenaamde M-aangifte invullen. Dit is een papieren aangifteformulier dat u op verzoek toegestuurd krijgt van de Belastingdienst. Met om te beginnen al een lastige keus: de keus voor buitenlandse of binnenlandse belastingplicht. Deze laatste keuze kan voordelig zijn als er aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek is of andere aftrekposten. In de meeste situaties is grosso modo de keus voor buitenlandse belastinplicht te verkiezen. Voordeel van deze laatste keus is dat niet het wereldinkomen (inkomen uit Nederland én buitenland) telt, maar alleen het Nederlandse inkomen.

Omdat er 3 verschillende berekeningen voor belastingteruggave zijn, waarbij de voor u voordeligste door de Belastingdienst wordt gekozen, is het voor de niet-specialist uiterst lastig te zien of en hoeveel teruggave er mogelijk is. De heffingskorting en ook Box-3 (bij buitenlandse aangifteplicht) wordt naar evenredigheid berekend, dus niet op jaarbasis.

Lees verder bij reacties.
fisbel
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
U vraagt om advies wat te doen. In elk geval niet zelf zomaar wat aanmodderen. Ook veel belastingconsulenten hebben te weinig expertise om in dit soort situaties adequaat te adviseren. Belastingconsulenten gespecialiseerd in M-aangiften en meestal woonachtig in het grensgebied hebben deze expertise vaak wel. Globaal advies hoeft niet heel veel te kosten. Maar het invullen van een M-formulier kost toch al gauw € 150 of meer als de situatie complex is. N.B: de link met informatie in bron 2 wil geen advies zijn voor adrome, maar is willekeurig gegoogeld ter oriëntatie.
fisbel
9 jaar geleden
Omdat je in 2 kalenderjaren in Frankrijk hebt gewoond, is er misschien belastingteruggave vanwege ingehouden belasting over inkomen in Frankrijk mogelijk. Er zal ongetwijfeld een belastingvrije voet zijn, vergelijkbaar met de algemene heffingskorting in Nederland. Beide op jaarbasis. Ik kan je hierin niet adviseren, want ik heb hier geen ervaring in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor alle informatie, misschien is het inderdaad handiger om er mee naar een administratie kantoor te gaan. Zeker omdat dit allemaal met terugwerkende kracht zal moeten worden geprobeerd. Ik dacht me goed te hebben laten informeren voordat ik weg ging. Helaas is dat niet waar. In ieder geval Bedankt!
fisbel
9 jaar geleden
Het is de vraag of een administratiekantoor je kan helpen. Administratiekantoren doen loon/salarisadministratie en hebben overal enige kennis van, maar specialisme op het gebied van belastingen buitenland: als je gelukt hebt wel, maar een even grote kans van niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor alle informatie!

Andere antwoorden (1)

In aanvulling op het voorgaande: in de toekomst zul je rekening moeten houden met een korting op de AOW van 2% per volledig jaar wonen/werken in een buitenland. Nu is het nog mogelijk de achterstallige premie (SVB.NL) met een schappelijk bedrag alsnog te betalen. Er zijn signalen dat die lucratieve weg afgesloten gaat worden.