Kan ik van MBO-4 terug naar VMBO om betere cijfers te halen voor HAVO?

Hallo mensen,

Ik ben deze zomer geslaagd voor mijn VMBO-TL examen zonder al te veel moeite. Dit was de dag zelf erg leuk nieuws. Maar de tijd die volgde was minder leuk. Ik moest met spoed een opleiding kiezen en heb toen voor de éen of andere reden gekozen voor Analist. Dit is een hel. Het is het tegenovergestelde van wat bij mij past. Andere persoonlijke dingen spelen ook een rol maar dat ter zeide, is het volgens de wet mogelijk om van mijn MBO4 opleiding terug naar het vmbo te gaan? Ik heb nooit wat gedaan voor mijn VMBO en wil laten zien dat ik het kan. Ik wil graag naar HAVO maar daarvoor waren mijn cijfers net te laag. Met alle respect hoor ik graag alleen wettelijke feiten.

Mvg,

Koen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Antoni
9 jaar geleden
Jammer dat je je niet eerder meer hebt ingezet voor je opleiding! Volgens mij geldt nu: Als je het examen van een bepaalde opleiding hebt gehaald, dan heb je dat examen gehaald. Waarschijnlijk zal geen enkele school tijd, geld en middelen willen investeren om je opnieuw een examen te laten doen, dat je al hebt gehaald. Die opleiding heb je immers al volgens de voorschriften afgerond, en de (financiële) middelen van scholen zijn maar beperkt. Maar je kan hierover natuurlijk altijd nog bij je oude school informeren: "Nee" heb je, "ja" kan je krijgen... Het lijkt mij echter veel verstandiger een andere MBO-opleiding te kiezen en daar te laten zien hoe goed je kan leren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je even moet bellen naar een school(gemeenschap) o.i.d. en daar informeren en je verhaal vertellen. die kunnen je precies vertellen waar je aan toe bent, weet geen antwoord helaas aangezien ik nog niet afgestudeerd ben =)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
lees dit eens door, misschien vindt je onder het gedeelte Aanvullende eisen voor Havo en toelatingscode iets waar je verder mee kunt.
Ik ken je situatie niet maar begrijp dat je gemiddelde eindexamen- of schoolexamencijfer onder het gemiddelde van 6,8 ligt.
Antoni
9 jaar geleden
JoanDArc, je schrijft "lees dit eens door", maar er er is verder geen bron of website die te lezen is bij je reactie. Kan je die hier nog vermelden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, ik kan het niet meer terugvinden, maar ga vanavond nog eens zoeken. De toelating tot de Havo kan pas in de laatste schoolweken definitief worden als is gebleken dat men echt een 6,8 gemiddeld heeft behaald.
Los van het eindexamencijfer van 6,8 mag iedere havo nog toelatingseisen stellen.
Iedere leerling dient zich al vóór het eindexamen aan te melden bij het MBO want ander is men bij een afwijzing voor Havo, ook daar te laat.
Dit zijn "wettelijke" feiten.
Een gefundeerd antwoord geven blijft moeilijk, de leeftijd van vragensteller en de eindcijferlijst incl. vakken zijn onbekend. Wat wel naar voren komt is dat er iets heel erg mis is gegaan ("Ik heb nooit wat gedaan voor mijn VMBO" en een onderzoek of de opleiding bij de leerling past schijnt niet plaatsgevonden te hebben). Met spoed een opleiding kiezen na het eindexamen is ongebruikelijk. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-staatsexamen.html Een eenmaal afgegeven cijferlijst bij een diploma wordt in ieder geval niet opengebroken. Men kan een nieuw diploma halen met hetzelfde profiel, maar dan moeten alle vakken opnieuw afgelegd worden. Een nieuw diploma halen met een ander profiel kan ook. De overige vakken met de bijbehorende cijfers worden dan meegenomen als vrijstelling van rechtswege. Vervolgens doet kan men staatsexamen doen voor de resterende vakken die nodig zijn voor het andere profiel.
Dit was een antwoord aan een VWO'er, of het voor VMBO-TL geldt weet ik niet. @K0033N, Probeer de vraag te stellen via:
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},decision_tree=ref(start),t=startup
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De link doet het weer niet via GV. De opmaak van de bron verdwijnt. Kopieer ik hiervandaan de link in een word-document dan opent hij wel.

Antwoorden (2)

Koen, nee dat kan niet. Maar wat wel kan is dat je havo in twee jaar doet omdat je dus al een vmbo diploma hebt. Ik ken mensen die van vmbo naar vwo zijn geklommen. Je kan gewoon bij een Roc informeren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De vraagsteller schrijft: "Ik wil graag naar HAVO maar daarvoor waren mijn cijfers net te laag.", dus jouw suggestie gaat helemaal niet op voor de vraagsteller! Hij wordt niet eens toegelaten tot de HAVO!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteindelijk wil hij het om door te studeren. Er zijn mogelijkheden om de havo te doen zelfs alsje te lage punten hebt. Het is zelfs mogelijk om vavo te doen. dus wat is het probleem Antoni?
Antoni
9 jaar geleden
Als hij met zijn huidige cijferlijst van het vmbo niet wordt toegelaten tot de havo, kan hij de havo niet in twee jaar doen, zoals je voorstelt.
Antoni
9 jaar geleden
Misschien kan je voor de vraagsteller nog de mogelijkheden beschrijven om wel te worden toegelaten tot de havo, want hij ziet ze in ieder geval niet (meer).
Als je was gezakt in het eindexamenjaar van het VMBO had je het jaar daarop een nieuwe poging kunnen wagen om betere cijfers te halen. Als de regels niet veranderd zijn, krijgt een middelbare school niet de volledige kosten vergoed voor zo´n gezakte leerling dus blij zijn ze er niet mee als dat gebeurt.

Nu ben je geslaagd en wil je in feite het examenjaar VMBO overdoen om betere cijfers te halen om zodoende naar de Havo te kunnen.

Dit kan alleen als de school het goed vindt. Ik heb echter geen wet gevonden die een school subsidieert om een al geslaagde leerling nog een jaar te laten ´meedraaien´ om ´m de gelegenheid te geven betere cijfers te halen. Als de school hiermee al akkoord gaat (vrijwel zeker doet de school dat niet) dan is het alleen uit sympathie voor jou, ze krijgen er geen cent voor.
Computoon