Bij erkenning van een Belgische kind die in Nederland woont door een niet Europese en niet biologische vader, heeft de vader ouderlijk gezag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Poet
9 jaar geleden
Nee, het ouderlijk gezag moet apart aangevraagd worden. Dit kan pas nadat het kind erkend is en de man dus juridisch de ouder is geworden. De aanvraag voor het ouderlijk dient te worden gedaan bij de griffie van de rechtbank.
In deze link zie je de adressen van rechtbanken. Bel even en leg de situatie uit:
http://www.rijksoverheid.nl/adres/r/rechtbanken.html

Antwoorden (1)

Nee erkenning geeft geen ouderlijk gezag.
Erkenning leidt enkel en alleen tot het betalen van kinderalimentatie.

Het ouderlijk gezag kan door de vader worden aangevraagd bij de rechtbank.
Maar als de verstandhouding tussen de vader en de moeder van het kind niet redelijk tot goed is, dan kent de rechtbank geen gezag toe aan de vader.
De rechtbank is altijd bang dat het kind klem komt te zitten tussen de belangen van de vader en moeder, hetgeen niet in het belang is van het kind.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Edraket en Poet voor jullie reacties. Wat jullie zeggen klopt inderdaad in Nederland, dat kan je duidelijk lezen in verschillende oficiele paginas (van de gemeente bvb). Maar in ons geval, omdat de kind Belgisch is en we allebei niet Nederlanders zijn, dan geldt de Belgische wet. Zo heb ik begrijpen van de Nederlandse rechtbank en de juridische lokket. Het probleem is dat de regeling in Belgie is niet makkelijk te vinden. Ik heb al veel gezocht, en ik kan alleen gokken dat in Belgie ouderlijk gezag komt automatisch met erkenning, maar ik kan het niet expliciet vinden. Ik heb de rechtbank in Belgie gebeld en ze wisten het ook niet en verwezen me naar een gespecialiseerde advocaat. Het lijkt me raar dat zo een belagnrijke regel is zo moeilijk te vinden en dat voor deze informatie moet ik naar een advocaat.