Heb ik een strafblad?

In het verleden werd ik een keer veroordeeld door de politierechter.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarvoor ben je veroordeeld en wat was de straf?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wegens smaad en laster.

Het beste antwoord

Tegenwoordig bestaat het srafblad niet meer. Er is een een zogenaamde justitieele informatiedienst die overtredingen en misdrijven registreert. Overtredingen worden geregistreerd als er een gevangenisstraf is opgelegd of een boete van 100 euro of meer is opgelegd. Misdrijven worden altijd geregistreerd.

Overtredingen blijven dan vervolgens meestal 5 jaar staan, maar in enkele gevallen zelfs 10 jaar. Misdrijven blijven minstens 20 jaar geregistreerd staan, in het geval van een zedendelict veel langer.

Gezien het feit dat dit bij een politierechter is geweest en je daar bent veroordeeld, vermoed ik dat wel geregistreerd is. Verkeersboetes vallen doorgaans (tenzij rijden met een slok op of meer dan 30km te hard) buiten het strafrecht en worden door de kantonrechter of Officier van Justitie opgelegd. Strafrechtelijke zaken komen voor een strafrechter (enkelvoudig of meervoudig) of een politierechter. De politierechter geeft straffen tot maximaal 1 jaar cel, dus toch iets zwaarder dan de lichtere overtredingen die niet worden geregistreerd. Zonder details kunnen we er niks over zeggen, maar op basis van de huidige informatie die je hebt gegeven, lijkt het me voor de hand liggen dat het WEL is geregistreerd. Overigens hoeft die veroordeling geen VOG in de weg te zitten, of het je belemmert om een VOG te krijgen is afhankelijk van de feiten van de veroordeling en de functie die je uit zou willen oefenen. Er zijn weinig functies waarin je geheel vrij van enige aantekening hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals eerder vermeld was het voor smaad en laster, waarvoor ik een voorwaardelijke boete van 350 euro kreeg met een proeftijd van 2 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is geregistreerd en is op dezelfde manier geregistreerd als het oude strafblad, dus ja. Je hebt een strafblad en dat blijft tot 20 jaar nadat je veroordeling onherroepelijk is geworden.

Andere antwoorden (1)

Bij een misdrijf krijgt u altijd een strafblad (als u ouder bent dan 12 jaar). Bij een overtreding hangt het af van de soort overtreding en de opgelegde straf. Als u een strafblad (officieel 'uittreksel justitiële documentatie') heeft, staat u geregistreerd bij Justitie.

Verschil overtreding en misdrijf
Overtredingen zijn lichte strafbare feiten, zoals openbare dronkenschap en verkeersovertredingen. Voor deze overtredingen hoeft u niet voor de rechter te komen en krijgt u geen strafblad. Misdrijven zijn ernstigere strafbare feiten, zoals de handel in drugs, diefstal of moord.

Strafblad opvragen
Om uw strafblad in te zien, moet u een schriftelijk verzoek indienen bij de Justitiële Informatiedienst. Bij dit verzoek moet u uw naam, adres en telefoonnummer vermelden. Ook moet u een kopie van een geldig identiteitsbewijs meesturen. De rechtbank stuurt u dan een uitnodiging om het uittreksel in te zien. U moet hiervoor een vergoeding betalen. U kunt geen kopie krijgen van het uittreksel.

Bewaartermijn strafblad
Uw strafblad blijft minimaal 30 jaar bewaard. Als de straf langer dan 3 jaar duurt, wordt de termijn verlengd met de duur van die straf. Dus bij een straf van 5 jaar is de bewaartermijn 35 jaar. Bij vrijheidsstraffen van 8 jaar of meer wordt de termijn verlengd met 10 jaar. Bij zedenmisdrijven worden de gegevens pas verwijderd 20 jaar nadat de dader is overleden.

Bewaartermijn overtredingen
Gegevens over overtredingen blijven meestal 5 jaar bewaard. De termijn is 10 jaar als u bent veroordeeld tot een vrijheidsstraf of een taakstraf.

Of jij een strafblad hebt, ligt aan het gene wat je gedaan hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1. Op zich redelijk correct, maar veel overtredingen leveren weldegelijk een registratie op. Het wordt geregistreerd bij een boete van 100 euro of meer, dus veel lichte overtredingen leveren een een registratie op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de info aaabc123.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik voegde het toe omdat mensen meestal niet beseffen dat wildplassen (overtreding APV, boete 130 euro) dus geregisteerd kan worden... Toch iets striktere registratie dan het ouderwetse strafblad.