Mag ik de politie bellen als iemand weigert weg te gaan?

Stel dat er iemand aan de deur staat en weigert weg te gaan, en onrust stookt. kan ik hier de politie voor bellen? of stel dat deze naar mijn ouders huis rijd om hun lastig te vallen. Ik heb niets in het bezit wat van hem is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Het beste antwoord

Je mag zeker bellen. De politie kan eventueel bemiddelen voor het uit de hand loopt.

Let wel: in principe mag iedereen op de OPENBARE weg voor je deur staan. Zolang deze persoon maar geen onrust stookt. Dat de politie komt is dus geen garantie dat het probleem daarna meteen over is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je was een tikkeltje sneller en bovendien uitgebreider. Ik ga mijn antwoord verwijderen. ;) Onrust stoken is in deze natuurlijk wel een vrij subjectief gegeven. Ook als iemand zonder kwade bedoelingen 24 uur per dag voor mijn deur zit te mediteren (ik noem maar wat...) ervaar ik dit als 'onrust stoken'. Bel voor dergelijke situaties overigens naar 0800-8844. 112 is bedoeld voor levensbedreigende situaties. http://www.politie.nl/onderwerpen/contact-0900-8844.html#wanneer-bel-ik-09008844
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Die opmerking over 0800-8844 is een goede aanvulling !
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Je antwoord is goed Ozewiezewoze...
Alleen een kleine aanvulling van mij:
Maar specifiek zoals in Pandasaur's vraag staat: "Aan de deur"
Dat lijkt me op eigen grond gebied. En dan zijn de regels iets anders. Want dan kan je de persoon vorderen om op te hoepelen. Doet hij dat niet is hij strafbaar aan huisvredebreuk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voldermort wat versta onder "Aan de deur". Er zijn genoeg huizen waar de deur meteen op de straat uitkomt. Bij mij ook als iemand nog buiten staat bevindt hij/zij zich op de openbare straat.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bij mij heb je een voortuin en mijn voordeur zit niet meteen op straat zelf. Ik had er niet bij stil gestaan dat niet iedereen dat heeft.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag zeker.

Zolang diegene geen direct gevaar of geweld veroorzaakt dan bel je met 0900-8844. Dit nummer kun je ook bellen als je advies wil (hoe je iemand weg kunt krijgen bv.) of alleen maar iets wil melden.

Als diegene een misdrijf pleegt (bv iemand mishandeld of bedreigd) of als het uit de hand loopt dan kun je 112 bellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens mogen de plusjes naar Ozewiezewoze. Had de reacties bij zijn antwoord nog niet gelezen.