Wat is het verschil tussen artikel 37 en 39 uit het wetboek van Strafrecht?

Beide artikelen verwijzen naar personen die niet toerekeningsvatbaar kunnen worden beschouwd, maar ik snap het verschil niet.. Kan iemand helpen? :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

In art. 39 staat:

“Niet strafbaar is hij die een feit begaat, dat hem wegens de gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens niet kan worden toegerekend.”

Het artikel legt uit dat dat een ontoerekeningsvatbare die een op zich strafbaar feit begaat niet strafbaar is.

In artikel 37 staat dat de rechter opdracht kan geven zo’n persoon in een psychiatrisch ziekenhuis te plaatsen als die persoon gevaarlijk is voor zichzelf, voor anderen of in het algemeen.

Het enige wat ik vreemd vind, is de volgorde van de artikelen. Ik zou ze in omgekeerde volgorde geplaatst hebben.

“Artikel 37

1.
De rechter kan gelasten dat degene aan wie een strafbaar feit wegens de gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens niet kan worden toegerekend, in een psychiatrisch ziekenhuis zal worden geplaatst voor een termijn van een jaar, doch alleen indien hij gevaarlijk is voor zichzelf, voor anderen, of voor de algemene veiligheid van personen of goederen.

2.
De rechter geeft een last als bedoeld in het eerste lid slechts nadat hij zich een met redenen omkleed, gedagtekend en ondertekend advies heeft doen overleggen van ten minste twee gedragsdeskundigen van verschillende disciplines - waaronder een psychiater - die de betrokkene hebben onderzocht. Zodanig advies dient door de gedragsdeskundigen gezamenlijk dan wel door ieder van hen afzonderlijk te zijn uitgebracht. Indien dit advies eerder dan een jaar voor de aanvang van de terechtzitting is gedagtekend kan de rechter hiervan slechts gebruik maken met instemming van het openbaar ministerie en de verdachte.

3.
Het tweede lid blijft buiten toepassing indien de betrokkene weigert medewerking te verlenen aan het onderzoek dat ten behoeve van het advies moet worden verricht. Voor zover mogelijk maken de gedragsdeskundigen gezamenlijk dan wel ieder van hen afzonderlijk over de reden van de weigering rapport op. De rechter doet zich zoveel mogelijk een ander advies of rapport, dat hem over de wenselijkheid of noodzakelijkheid van een last als bedoeld in het eerste lid kan voorlichten en aan de totstandkoming waarvan de betrokkene wel bereid is om medewerking te verlenen, overleggen. “
Computoon
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat komt door de hoofdstukken indeling. Artikel 37 staat in het hoofdstuk maatregelen. Artikel 39 staat in het hoofdstuk Uitsluitingen en verhogingen van strafbaarheid. Als ze die artikelen zouden omkeren klopt het niet meer, dus het lijkt raar maar er zit wel logica in.
Computoon
9 jaar geleden
Kijk, dat verklaart het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt beiden! Mijn verwarring kwam inderdaad mede door de volgorde, maar dat is nu duidelijk! Dankjullieweln