Kan een interimkantoor als vergoeding recht hebben op een bepaald deel van je loon (student/werknemer?

M.a.w., kan een interimkantoor kiezen hoeveel ze aan jou uitbetalen indien het bedrijf standaard meer betaalt?

Toegevoegd na 4 uur:
Ik stel deze vraag naar aanleiding van het feit dat andere werkstudenten via een ander interimkantoor (uitzendbureau) een hogere vergoeding krijgen voor hetzelfde soort werk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
ja waarom niet? Leg je vraag eens beter uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een interim kantoor neemt een bepaalde percentage van je loon in. Naarmate je loon hoger wordt krijgen ze ook meer, maar het blijft altijd hetzelfde percentage. totdat het interim kantoor de contract met jou verandert.
Mest vaste bedragen mogen zo niet meer nemen dan staat aangeduid in het contract, maar kantoren die vaste bedragen aanhouden zijn gering.
ronron1212
9 jaar geleden
jeroid onduidelijk antwoord weet je ook wat een interimkantoor is?

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je met een 'interimkantoor' een uitzendbureau bedoelt.

Zo'n kantoor heeft geen recht op een deel van je loon, dat is een verkeerde voorstelling. Je spreekt met het uitzendbureau een bepaald loon af. Daarvoor treed je in dienst bij het uitzendbureau. Het uitzendbureau (de uitlener) is je juridische werkgever.

Het uitzendbureau spreekt met het bedrijf waar je geplaatst wordt (de inlener) een vergoeding af. Dat is uiteraard een veel hoger bedrag, want het bureau zelf heeft natuurlijk ook zijn kosten en wil bovendien leven van het uitzenden. Met die transactie heb je niets te maken.

Een uitzendkracht hoeft niet hetzelfde te verdienen als de mensen die bij het inlenende bedrijf zelf in dienst zijn. De uitzendkracht is immers niet in dienst bij de inlener maar bij de uitlener, anders gezegd: de uitzendkracht heeft een andere werkgever.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ons aller Wikipedia zegt bij het thema uitzendbureau (in Vlaanderen ook wel aangeduid als interimkantoor):

"Het is een veel gehoorde misvatting dat een uitzendbureau een deel van het salaris van de uitzendkracht inhoudt."

Toegevoegd na 2 uur:
N.a.v. de toevoeging aan de vraag: dat kan en dat mag. Een ander uitzendbureau is een andere werkgever en kan dus een ander loon bieden, ook voor hetzelfde werk. Zolang het maar minimaal het minimumloon is.
Computoon
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
https://www.velde.nl/werkgebieden/velde-interim-interimbureau/
Computoon
9 jaar geleden
Het bureau waarvan de link hierboven staat, is niet vergelijkbaar met een uitzendbureau of een 'gewoon'"detacheringsbedrijf. In de tekst wordt namelijk vermeld dat de kandidaten over een VAR-verklaring beschikken. Als dat een VAR-WUO is, is Velde vergelijkbaar met een makelaar, iemand die in deze mensen bemiddelt. Deze freelancers/ZZP'ers zullen dan zelf een factuur sturen naar het bedrijf waarvoor ze werken.
ronron1212
9 jaar geleden
een detacheringsbureau is ook weer iets anders dan een uitzendbureau.