Is een verhuurder verplicht om problemen met een wc op te lossen?

Sinds we hier wonen komt er al een ongelooflijke putlucht uit de wc, wij twijfelen nog of dit het fonteintje is of dat de wc slecht is. Verder ligt er vaak een plasje water (of god weet wat) naast de wc. We vermoeden dat er iets mis is met het fonteintje en de wc zelf.

Moet de huisbaas dit kosteloos vervangen? (Overigens wonen wij hier pas 3/4 jaar, maar dit kon door tijdgebrek nu pas aan bod komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het probleem van wel of geen kosten voor de verhuurder kun je oplossen door een service abonnement te nemen.
Dan betaal je een euro of 5 per maand en dan worden vrijwel alle klusjes door de verhuurder vergoed (natuurlijk niet als er behangen of geverfd moet worden). Je krijgt dan ook een boekje waar in staat welke dingen er wel of niet door de verhuurder met of zonder serviceabonnement worden vergoed. Zo'n boekje kun je sowieso aan de verhuurder vragen. Dan heb je een overzicht. Vraag eens of deze mogelijkheid bij jouw verhuurder bestaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de verhuurder knapt dan ook de klusjes voor je op of laat ze door een aannemer opknappen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je zelf een beetje handig bent, is zo'n service abonnement of onderhoudscontract onnodig duur. Maar als je dat niet bent, of je bent fysiek niet in staat de meeste klusjes te doen, is het inderdaad verrekte handig: ze komen bij wijze van spreken je deurscharnieren nog smeren als ze piepen. Maar als er toch iets met de afvoer is (zoals een slecht riool) dan valt het sowieso onder de verantwoordelijkheid van de huurder. Ik neem toch aan dat je wel eerder hebt gebeld over die putlucht, hebben ze daar al die tijd niets aan gedaan? Of zat dat tijdgebrek aan jullie kant en meld je het nu pas? (Kan ik me amper voorstellen, maar de omschrijving is nu eenmaal ambigu).

Het beste antwoord

Tenzij jullie dit zelf veroorzaakt hebben, is dit voor rekening van de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het fonteintje nooit wordt gebruikt, staat misschien de sifon droog. Even de kraan laten lopen tot er weer water in de sifon staat is dan de oplossing. Is dat niet de oorzaak, dan kan er ook een breuk of lek in de wc-afvoer zitten. Alles onder de grond is sowieso taak van de verhuurder. Kan het probleem ontstaan zijn door verkeerd gebruik van de toilet (bijvoorbeeld op 1 kant van de rand staan om het plafond te schilderen, waardoor toiletpot scheef is gekomen), ook al is dat gebeurd door de vorige huurders, dan zou de verhuurder jullie aansprakelijk kunnen stellen. In dat geval had je het probleem meteen moeten melden, niet pas maanden later.

Probeer uit te zoeken waar de stank vandaan komt (fonteintje, toilet-aansluiting, luchtrooster, "uit de grond") en waar het water vandaan komt. Alles goed droog maken en kranten op vloer, muur en toiletpot plakken om direct te zien waar het als eerste nat wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
He, dat met die kranten is een goed idee! Wij dachten eerst ook al aan de sifon die droog stond, maar het vreemde is dat het alleen stinkt als hij juist wel gebruikt is.
Kijk in je huurcontract. Maar meestal is het zo dat rioolproblemen in huis voor rekening zijn van de huurder. Buiten het huis is het voor de verhuurder.
Er zijn uitzonderingen op de regel die in het huurcontract vermeld staan.
Bel/mail met de opzichter van woningbouw of de verhuurder zelf.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Vraag hun hoe het precies juridisch zit. Dan ben je goed voorbereid wanneer een discussie ontstaat.