Staat in onze grondwet dat het homohuwelijk is toegestaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet per se, maar je zou kunnen beargumenteren dat artikel 1 van de grondwet (dat alle discriminatie op grond van bijvoorbeeld geaardheid verbiedt), ook de openstelling van het burgerlijk huwelijk voor mensen van gelijk geslacht omvat. Hoewel dat dan pas in het burgerlijk wetboek bevestigt is in het jaar 2000. Persoonlijk vind ik het zgn. "homo-huwelijk" (wat geen apart huwelijk is voor homo's, maar enkel de openstelling van het allang bestaande huwelijk voor mensen die willen trouwen met iemand van hetzelfde geslacht) vooral een kwestie is van gelijke rechten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@lies, een +je voor je reactie

Het beste antwoord

In de grondwet staat in artikel 1 het gelijkheidsbeginsel dus geen onderscheid op basis van geslacht. Dus elke Nederlander mag trouwen zonder dat hier onderscheid in gemaakt wordt op basis van geslacht, ras, godsdienst, levensovertuiging of politieke gezindheid. Wel wordt de regels rond huwelijk in andere wetten uitgewerkt.

Bijzonder is dat wel onderscheid op basis van leeftijd mogelijk is. Dus op basis van leeftijd mag wel verboden worden om te trouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee niet in de grondwet. Maar in het burgerlijk wetboek:

De Nederlandse Wet van 21 december 2000 tot wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek in verband met de openstelling van het huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht (Wet openstelling huwelijk), ingegaan op 1 april 2001, heeft Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (over personen- en familierecht), met als voornaamste wijziging de toevoeging van de bepaling in artikel 30

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens staat er over het huwelijk niets in de grondwet (dus ook niet het traditionele huwelijk)
Dit wordt allemaal in het burgerlijk wetboek beschreven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland kunnen 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar trouwen (homohuwelijk). Een huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht is bijna hetzelfde als een huwelijk tussen een man en een vrouw. Er zijn wel belangrijke verschillen als de partners kinderen krijgen.

Het staat in de Wet openstelling huwelijk. Deze wet heeft als datum 21 december 2000 en het leidde tot wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden (1983) bevat geen bepalingen over het huwelijk. Het wettelijke burgerlijk huwelijk is in Nederland geregeld in boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Hierin zijn rechten en plichten van de huwelijkse staat vastgelegd.
Amadea