Wie heeft in Zwitserland voorrang op een smalle weg; een afdalende vrachtwagen of een omhoog gaande lijnbus?

Als ze elkaar tegemoet komen op een stuk hellende weg waar ze elkaar niet kunnen passeren en er dus één achteruit moet tot een bredere plek.

Poet
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
Stijgend verkeer heeft op een smal bergweggetje meestal voorrang op dalend verkeer, want het kan lastiger weer op gang komen als het stilvalt. Is de situatie erg ingewikkeld? Dan moet degene die het makkelijkst kan uitwijken dat doen.

Het beste antwoord

- Stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer, tenzij het stijgende voertuig zich dicht bij een uitwijkplaats bevindt.
- Op smalle wegen heeft bij het uitwijken het zwaardere voertuig (vrachtauto) voorrang op het lichtere voertuig (bijvoorbeeld personenauto), en een autobus op een vrachtauto. Bij gelijkwaardige voertuigen moet het voertuig uitwijken dat zich het dichtst bij een uitwijkplaats bevindt.

De vrachtwagen zal dus plaats moeten maken voor de lijnbus.
Amadea
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Helder en goeie bron