Kan de leerplicht iets doen na me 18de?

Ik heb gespijbeld toen ik 17 was en kreeg de leerplicht achter me aan. Heb toen een proces verbaal gekregen. Aan de hand van die proces verbaal moet ik op gesprek komen. Alleen als ik op gesprek ga ben ik al 18. Kunnen zij mij dan nog steeds een boete geven? Of iets? Ik zit dan ook nog opschool enzo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Geen id, maar wel een goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij wel. Zo lang jij leerplichtig bent mag de leerplichtambtenaar ingrijpen.

Het beste antwoord

Vanaf het moment dat je 18 jaar bent (of 16 met een startkwalificatie), ben je in Nederland niet meer leerplichtig. Voor de dagen dat je toen je nog geen 18 jaar was en je ongeoorloofd niet aanwezig was op school, kun je nog wel een boete krijgen. Je was immers toen nog leerplichtig. Het feit dat je nú 18 bent, doet daar niet aan af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze kunnen niks doen. wat je wel krijgt is op een gegeven moment als je nog steeds geen diploma hebt gehaald dat ze langs komen voor een gesprek wat je toekomstplannen zijn. en dat ze je kunnen helpen bij een keuze maken.
dus het enige wat ze dan nog doen is helpen. ze zijn verplicht om je te ondersteunen en informeren tot je 28e
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze kunnen je zeker een boete geven, omdat je 17 was toen je ging spijbelen en geen 18.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker, dat je nu niet meer gestraft zou worden betekent niet dat de overtreding 'verjaard' is of zo. Dus ze kunnen wel iets doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat kan. Het strafbare feit is gepleegd toen je 17 en dus nog leerplichtig was. Vanaf je 18e heb je geen leerplicht, maar wél kwalificatieplicht (zie bijlage).