Hoe zit het met huisdieren die schade toebrengen aan andermans eigendom.?

Wij hebben een poes en de buren van ons hebben een duivenhok achter thuis staan met uiteraard veel duiven erin. Als onze poes op avontuur gaat sluipt zij daar welleens naar binnen onze buurman dreigt met het afmaken van het beestje en dat wij duizenden euro kunnen betaling wanneer die kat een paar duiven af maakt. Naar mijn mening is het zijn verantwoordelijk omdat hij weet dat er veel katten in de buurt en dat hij weet dat problemen gaat leveren ook kan hij zijn hok aanpassen.
De mogelijkheid om het hok aan te passen is er volgens hem niet. Maar hij is er wel van overtuigd dat wanneer de kat een duiv afmaakt wij flink kunnen betalen. Wie weet hierover de juiste regels?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (4)

Nou die duiven kunnen wel duizenden euro's waard zijn... Je huisdier valt onder je wettelijke WA-verzekering dus zorg maar dat je die premie op tijd betaalt:

http://financieel.infonu.nl/verzekering/7836-verzekeren-aansprakelijkheidsverzekering-particulieren.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier een uitgebreid antwoord: http://www.licg.nl/5dt/nieuws/als-je-huisdier-schade-veroorzaakt-wie-is-er-dan-aansprakelijk.html
Het is niet zo dat de buurman geen eigen verantwoordelijkheid in deze heeft. Als hij niet zorgt dat zijn duivenhok deugdelijk is en in principe kat-veilig, dan keert jouw WA-verzekering ook niet uit en ben jij niet de schuldige. Kijk ook even je eigen verzekering na in hoeverre ze uitkeren.
9 jaar geleden
Je bent als eigenaar van een huisdier verantwoordelijk voor dat huisdier, en je hebt er dan ook voor te zorgen dat hij-zij jouw terrein niet verlaat of kan verlaten zonder toezicht.
Schade door jouw huisdier aangebracht valt inderdaad onder de meest W.A. verzekeringen. (Lees de polis goed door).
jc54
9 jaar geleden
Jij bent verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade die jouw kat aanricht.
Als een automobilist jouw kat doodrijdt, ben jij verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade aan de auto.
In dit geval is de bewijslast voor je buurman moeilijk.
Maar als hij een camera op de duiventil heeft staan en kan aantonen dat jouw kat de boosdoener is, dan kan hij jou terecht aansprakelijk stellen voor de schade.

Waarom zou hij zijn hok aan moeten passen?
Het hok staat in zijn eigen tuin.
Dat hij dreigt het beestje af te maken is natuurlijk schandalig.

Ik ben er een voorstander van katten wel buiten te laten zo mogelijk, maar dan in een afgezette tuin of flinke ren.
Je kat loopt dan geen gevaar door een boze buur te grazen te worden genomen, en ook de duiven, koikarpers enz van andere buurtbewoners zijn veilig.

Het is naar mijn idee de omgekeerde wereld dat mensen met een vijver, duiventil, konijnenren of voliere alles af moeten timmeren voor katten.
Katteneigenaren zijn verantwoordelijk voor wat hun dier aanricht, en moeten die verantwoordelijkheid ook nemen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Jouw buurman moet het idd kunnen bewijzen, door bijvoorbeeld een camera neer te zetten, of een foto te nemen.
Maar voel jij je dan niet verantwoordelijk voor de schade die jouw kat aan kan richten?
Jouw buur houdt net zoveel van zijn duiven als jij van je kat.
En ben je niet bang dat hij je kat daadwerkelijk wat aandoet? Zet je tuin toch af, kan je poes veilig buiten zonder gedonder met de buren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overleg met de buren voor een passende oplossing. Zorg ervoor dat katten de duiven niet makkelijk kunnen bereiken, dat scheelt een hoop gedonder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe pijnlijk ook, ik ben het wel eens met je Rieneke...Probeer je in te leven in de situatie van je buurman Lwin. Jij en je dieren zouden zich toch ook veilig moeten wanen in je eigen achtertuin (je prive grond) en niet de gehele tuin in moeten richten voor onvoorziene zaken.( en buurtdieren) Begrijp me niet verkeerd ook ik heb een kat. Ik en de buren links hebben de tuin afgezet met gaas. Onze katten gaan nergens heen. Helaas doet niet iedereen dit. De buur rechts bijvoorbeeld. Mijn tuin wordt helaas door haar katten ondergescheten..... Ik ga niet dreigen uiteraard maar kan hierdoor het verhaal van jouw buurman Lwin wel begrijpen. Overleg kan nooit kwaad denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit doen ze dus op het stukje wat niet begaast is.. Erg frustrerend. En ik zie de buurtkat dit doen.....