Kan ik met een asielzoeker/vreemdeling trouwen?

Haar asielaanvraag in Oostenrijk is afgewezen en wilt nu "vluchten" naar Nederland om te kunnen trouwen. Dient zij eerst een asiel aan te vragen of kunnen we gelijk trouwen? En hoe gaT het proces dan verder.
P.s. We trouwen omdat we van elkaar houden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
In de beantwoording van deze vraag is het van belang of jij een Nederlands paspoort hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf wel de Nederlandse nationaliteit. Weet dus alleen niet hoe we nu verder moeten..
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Om te beginnen zou ik eens contact opnemen met de IND zij hebben dagelijks met deze vragen te maken: https://ind.nl/organisatie/contact De IND is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 uur tot 17:00 uur. Bel 088 043 04 30 (lokaal tarief plus eventuele kosten voor het bellen met uw mobiele telefoon). Vanuit het buitenland kunt u bellen naar +31 88 043 04 30. Het postadres is: Immigratie- en Naturalisatiedienst
Klantinformatiecentrum
Postbus 287
7600 AG ALMELO Bij schriftelijke communicatie met de IND vragen zij u kopieën op te sturen van de gevraagde documenten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behoort Oostenrijk tot de 'Dublin-verdrag' landen? Zo ja, dan kan zij niet hierheen komen omdat je asiel moet aanvragen in het eerste land. Zo nee, dan moet je de stappen die Ozewiezewozekristallix hierboven noemt volgen.

Antwoorden (1)

Ik begrijp dat er geen bezwaar meer mogelijk is in de asielprocedure? Een 2e asielverzoek in een ander Europees land is niet mogelijk.

Trouwen in Nederland is mogelijk als jullie door de M-46 procedure heen komen. Dit is het onderzoek van de Vreemdelingenpolitie m.b.t. schijnhuwlijk. Als norm bijna wordt alom (dus ook in andere EU-landen als je de EU-route zou willen doen) gesteld dat jullie aantoonbaar een relatie van minimaal 2 jaar moeten hebben om te trouwen (of een geregistreerd partnerschap).

Voor het trouwen en/of geregistreerde partnerschap zijn documenten nodig. Mocht je partner deze niet kunnen bemachtigen is er de mogelijkheid om e.e.a. via de rechtbank te regelen. Dit is echter niet eenvoudig.

Dat je getrouwd bent, betekent niet dat je partner in Nederland mag verblijven. Je partner zal naar het thuisland terug moeten gaan om inburgeringsexamen te halen en de TEV af te wachten.

Mocht je niet aan het inkomensvereiste voor TEV kunnen voldoen of je partner wil/kan niet naar het thuisland terug, dan kun je de EU-route (richtlijn 2004/38/EG) overwegen.

Voor meer details, uitleg en advies in jullie privésituatie verwijs ik je naar het forum www.buitenlandsepartner.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mooi antwoord ! (+)