Wie heeft er hier voorrang?

Dagelijks word ik met dit kruispunt geconfronteerd.
Heel simpel is de vraag; Hoe zit het hier met de voorrangsregels?
Auto A komt van de Eksterweg af en wil de N703 opdraaien.
Auto B komt van de afrit A6 af en wil ook de N703 opdraaien.
Beide voertuigen hebben haaientanden.

Het probleem is dat het verkeer vanaf de A6 met een bloedgang het kruispunt nadert. Het komt helaas ook bijna dagelijks voor dat er iemand in mn rechterflank rijdt als ik terugrijd van de N703 linksaf de Eksterweg op.

Hoe zit het hier precies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
9 jaar geleden
Misschien kan je de wegbeheerder het beste vragen om hier verkeerslichten neer te zetten, of in ieder geval de verkeerssituatie voor de weggebruikers te verduidelijken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verkeerslichten zoals Antoni zegt lijkt me in deze situatie geen overbodige luxe inderdaad. Vooral omdat je al aangeeft dat ze erg hard de afrit af komen.

Het beste antwoord

Korte bocht gaat voor lange bocht. A heeft dus voorrang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij heb je gelijk, maar het is wel een erg lastig punt.
Wat bijvoorbeeld als b al rijdt, en dan komt er een a op de haaientanden af...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja klopt, een erg ongebruikelijke situatie maarja het feit dat mensen hard aan komen rijden vanaf de afrit moet geen invloed hebben op de verkeersregels. Maar kan me voorstellen dat het vervelende verkeer situaties oplevert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zojuist dus weer ondervonden...
Het is spitsuur dus het is druk, het verkeer rijdt aan bijna 1 sliert die afrit af en verleent geen voorrang aan A. Ik heb de bocht gemaakt zodra er een auto de haaientanden bij B nadere maar meneer zat alsnog bijna bij mij achterop, uiteraard kreeg ik "De vinger". Heb ook een goed gesprek gehad met de persoon om de verkeerssituatie uit te leggen... Zijn woorden; "Tja, je hebt gewoon gelijk, mijn excuses" . Het probleem is gewoon dat er bijna nooit verkeer van de Eksterweg afkomt dus niemand is het gewend. Blij dat we het zo hebben kunnen oplossen....
Nu de situatie nog!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn gedachten zijn bevestigd, mijn dank aan eenieder!

Andere antwoorden (2)

A heeft voorrang op B. Komt voor B van rechts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Maar vóór A staan er haaientanden op het wegdek, die aangeven dat A voorrang moet geven aan verkeer op de voorrangsweg, toch? Dat geldt dan natuurlijk alleen als B beschouwd kan worden als een voertuig op een doorgaande voorrangsweg. Lastige situatie dit!
Het lijkt me dat de N703 een voorrangsweg is en dat alle verkeer uit zijwegen voorrang moet verlenen. B heeft daarom voorrang op A.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vraag ik me dus af...
De N703 is inderdaad een voorrangsweg, maar ik heb altijd geleerd dat als je een voorrangsweg nadert en er een andere weggebruiker aan de overkant staat, degene met de kortste bocht voorrang heeft, dus dat A voorrang heeft op B.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
Klopt, maar ik kan geen ander doel voor A's haaietanden bedenken dan dat hij voorrang aan B moet verlenen. Het kan niet zo zijn dat A voorrang heeft op B en alleen moet wachten voor iemand op de N703 die toevallig rechtsomkeerd wil maken.