Is het mogelijk om je geld te laten verbranden in je testament?

Ik wil graag dat mijn geld als ik overlijd aan niemand toekomt, dus niet aan familie/overheid/"goede"doelen. Ik wil dat het verbrand wordt. Is dat mogelijk om vast te leggen? Ik wil geen belasting betalen om dit te mogen doen even ter verduidelijking.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent wel een heel zuur persoon als je dat in je testament laat opnemen, dat je niet wilt dat het toekomt aan familie kan ik begrijpen als je niet op goede voet leeft met die lui, maar liever verbranden dan naar een goed doel begrijp ik niet helemaal... maar gelukkig ben je niet zo vermogend dat het iets uit maakt of je het verbrandt of niet...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou toch overwegen om voor een goed doel te kiezen. Er zijn er een hele hoop, en vast wel een waar je je in kunt vinden. Als je veel geld hebt kun je altijd zelf een soortement fonds oprichten voor een bepaald doel. Kom op, je kunt wel wat beters met je zuurverdiende geld doen dan vernietigen ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk zou een goed doel beter zijn. Maar als de vraagsteller dat wil dan is het zijn/haar keuze.
Antoni
9 jaar geleden
De enige mogelijke keuze lijkt mij het geld opmaken voor je dood, maar je kan er dan alleen diensten, zoals bijvoorbeeld vakanties, voor kopen, geen spullen, want wie erft die spullen dan na je dood? Die persoon heeft er dan ook weer voordeel van, en dat was niet je bedoeling...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het beste kan je het aan mij geven, dan beloof ik dat ik er alleen maar niet-nuttige dingen mee zal doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het lekker investeren in een bedrijf waar jij iets mee hebt of waar jij veel van koopt / gebruikt. Een goed doel vind ik zelf ook enorm onzinnig en familie heb ik (bijna) niet. Heb je niet toevallig een goede vriend die een eigen bedrijfje heeft? Als dat allemaal niet van toepassing is zou ik gezellig de wereld rondgaan. Koop een mooie camera en ga fijn op reis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een KLF'je doen? http://en.wikipedia.org/wiki/K_Foundation_Burn_a_Million_Quid
Ik heb trouwens nog wel een paar hele maffe goede doelen in de aanbieding die je het misschien wel gunt?

Antwoorden (2)

Geld verbranden is strafbaar, je heb het in weze in bruikleen van de staat/Bank. , en iets strafbaars vastleggen is dus onwettig.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het enige juiste antwoord kan niet plussen met de app maar bij deze toch een +
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Je mag wel je geld omzetten in b.v. een stapel hout en die verbranden. Dat komt op hetzelfde neer. Wellicht kun je ook aandelen kopen en die in de fik zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is dan weer milieubelastend. Koop een paar retedure antieke Chinese vazen en smijt ze aan gruzelementen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Da's ook een idee, maar kunst vernietigen is weer een misdaad t.o.v. de generaties na ons.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu ja, misschien niet als je echt lelijke kunst uitkiest ;-)
Frimu2
9 jaar geleden
De vraagsteller moet het een beetje in die richting zoeken, al vind ik het zo wie zo misdadig, materiaal of geld te vernietigen, terwijl er indirect levens mee gered kunnen worden ! De stelling van kunst vernietigen, vind ik wel interessant. Zeker als het om bekende werken zou gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een + Frimu
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Frimu2;
Waar staat dat in het W v Strafrecht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een bankbiljet is papiergeld dat wordt uitgegeven door een bank, doorgaans de centrale bank van een land. In Nederland is (en blijft) het bankbiljet eigendom van de Nederlandse Bank.
Jij kunt ermee aantonen dat je voor een bepaalde tegenwaarde tegoed hebt van de centrale bank. Dat is ook meteen de reden waarom je niet zelf bankbiljetten uit mag printen; niet het papiertje zelf vertegenwoordigt waarde, maar de uitgever leent je het bedrag ervan. Zelfstandig de waarde manipuleren door bankbiljetten bij te maken of te vernietigen is een vorm van valse munterij.
Geen enkele notaris zal bij testament toestaan dat de bankbiljetten na overlijden worden vernietigd. Voor België bv geldt:
Art. 519. Van het Strafwetboek van 1867
Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro] of met een van die straffen alleen wordt gestraft het veroorzaken van brand van andermans roerende of onroerende eigendommen.
De vroegere Belgische minister van buitenlandse zaken, Frank Vandenbroucke weet hier alles van.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2714931/1995/03/23/Vandenbroucke-weg-na-verbranden-smeergeld.dhtml
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozi enz neen hoor, dat komt niet op hetzelfde neer.Een bankbiljet is een soort schuldbekentenis, in het geval van de euro, de ECB. Men kan ermee aantonen dat je voor een bepaalde tegenwaarde tegoed hebt van de centrale bank. Die stapel hout als tegenwaarde is je eigendom. Die stapel bankbiljetten niet. Het effect is wel hetzelfde, in beide gevallen heb je alleen waardeloze restproducten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@JoanDArk
Als het effect hetzelfde is, zoals je zelf schrijft, dan komt het toch ook op hetzelfde neer ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozi enz. zoals jij het stelt worden de bankbiljetten omgeruild voor hout.
De houtverkoper is dus de nieuwe eigenaar van de biljetten en gaat ze nier verassen, hoogstens witwassen.
Vragensteller wil juist niet dat het geld in andere handen komt, die wil dat het na overlijden onttrokken wordt aan het betalingsverkeer. Een integere notaris doet hier niet aan mee. Bij het opmaken van een testament dient de notaris ook nog rekening te houden met het erfrecht contant geld na overlijden.
Dat het van verbranden van hout of bankbiljetten in beide gevallen een waardeloos restproduct geeft, betekent niet dat in beide gevallen de gevolgen hetzelfde zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@JoanDArk
Mmmm... daar heb je wel een punt !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JoanDArc;
Dat is in Belgïe, maar daar staat dat het om andermans geld (roerende goederen)moet gaan.
" andermans roerende of onroerende eigendommen." De vraagsteller vroeg of hij zijn eigen geld mag verbranden, en volgens mij mag je met je eigendom zelf weten wat je er mee doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bankbiljetten (dat wil zeggen, het papier en de drukinkt) zijn en blijven eigendom van de CB en vertegenwoordigen alleen de nominale waarde. De houder is eigendom van de nominale waarde.
Het biljet is aan de houder in bruikleen verstrekt om als drager van de nominale waarde te dienen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JoanDArc;
Dat is onzin, want dat zou betekenen als je brand krijgt je nog onkosten moet vergoeden aan de Bank voor het verbrande geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JoanDArc;
Onder valsmunterij wordt verstaan het vervalsen van geld, in dit geval is dat niet van toepassing.
Het gaat hier om vernietiging van roerende goederen(geld) wat je eigendom is waar je vrijelijk mee mag doen zonder daarin gestoord te worden.
Frimu2
9 jaar geleden
WHuls ,als geld per ongeluk verbrand is het overmacht. Al een persoon in een huis verbrand is het ook niet per definitie een moord !
Iemand aansteken wel.
Ja dat is mogelijk als dat geld je eigendom is.
Het eigendomsrecht geeft aan dat je met je eigendom kunt doen wat je wil.
Het is dus niet zo dat de bank eigendom van jou geld is.
Als je het wil laten verbranden na je dood moet je het laten beschrijven bij de notaris die er dan zorg voor draagt dat jou wensen uitgevoerd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het erfrecht is omschreven in Burgerlijk Wetboek Boek 5.
Artikel 1, tweede luidt:
Het staat de eigenaar met uitsluiting van een ieder vrij van de zaak gebruik te maken, mits dit gebruik niet strijdt met rechten van anderen en de op wettelijke voorschriften en regels van ongeschreven recht gegronde beperkingen daarbij in acht worden genomen. http://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/geldigheidsdatum_03-06-2014 Bankbiljetten verbranden is in strijd met de rechten van anderen (In dit geval de Bank van uitgifte).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JoanDArc;
De Bank is geen eigenaar van jou geld, dat staat nergens in de wet.