Zijn er rechten aan verbonden wanneer je een bevestiging binnen een bepaalde termijn vraagt bij bv een opzegging?

Bij opzeggingen kom je bijvoorbeeld vaak de volgende tekst tegen: 'Mocht ik binnen twee wekene geen bevestiging ontvangen dan beschouw ik de opzegging als definitief'. Wat is de meerwaarde van deze slotzin? Stel dat een opzeggingsbrief niet overkomt en je ontvangt geen bevestiging dan kan je hier toch niet op terugvallen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
SimonV
9 jaar geleden
Als de opzeggingsbrief wél overkomt en je ontvangt geen bevestiging dan kan je hier op terugvallen.
Als je de brief aangetekend verstuurt, is deze gegarandeerd aangekomen.

Antwoorden (1)

Dat hangt er van af.
Als de wederpartij bevoegd is om eenzijdig op te zeggen dan is het noemen van zulk een termijn heel netjes van ze. Daarmee krijg je de gelegenheid om gemotiveerd bezwaar te maken voor ze de opzegging definitief maken.
Als de wederpartij slechts bevoegd is om op te zeggen met jouw toestemming, dan is het bluf, om je onder druk te zetten. Ze dreigen immers met een eenzijdige (en dus onrechtmatige) opzegging als je niet reageert, terwijl er geen rechtsplicht is om te reageren. In dat geval raakt de relatie wel verstoord. Maar dat was waarschijnlijk toch al het geval, anders sturen ze je niet zo 'n brief.
teusvh