Kan iemand na een hoger beroep vrij komen als die gene al is veroordeelt?

Als iemand al is veroordeelt en is in hoger beroep gegaan. En de eis is daarna nog steeds het zelfde als de veroordeling. Kan er dan alsnog vrijspraak komen. Het gaat om iemand die al een paar jaar vast zit. En die in hoger beroep is gegaan. En die bijna zijn uitspraak krijgt te horen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (3)

Ja, dat kan. Daar is hoger beroep voor bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Hoger beroep is niet (alleen) bedoeld om de verdachte te laten vrijspreken! Hoger beroep is bedoeld:
1. voor de verdachte: om een lagere straf te krijgen, of om te worden vrijgesproken,
2. voor het openbaar ministerie: om een hogere straf te krijgen voor de verdachte.
Ja,het kan zijn dat diegene dezelfde straf krijgt of hoger, maar het kan ook zijn dat er vrijspraak komt.
Dus het kan alle kanten op.
Ook na deze uitspraak kan men nog in cassatie bij de Hoge Raad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jazeker, volgens Belgisch recht is dat mogelijk. Het is onmogelijk om nog vrijspraak te krijgen of een procedurefout te pleiten als de hogere rechtbank een uitspraak heeft gedaan, maar een veroordeelde kan wel altijd in Cassatie gaan. Het Hof van Cassatie is de allerhoogste rechtbank in België. Bij dat Hof kan in Cassatie worden gegaan als er een procedurefout werd gemaakt in een rechtszaak. Als Cassatie dan oordeelt dat er een procedurefout werd gemaakt in het hoger beroep, dan wordt die uitspraak tenietgedaan en dan stuurt Cassatie de zaak door naar een ander Hof van Beroep in België. Cassatie is dus geen hoger beroep, maar enkel een procedurerechtbank. Als Cassatie oordeelt dat er geen procedurefout werd gemaakt dan is de uitspraak of het arrest in beroep onherroepelijk en dan kan daar niks meer aan gedaan worden. Iemand die voor het Hof van Assisen moet verschijnen kan trouwens niet in beroep gaan. Als de volksjury van dat Hof haar oordeel heeft geveld en de eventuele strafmaat bepaald is, dan kan de beklaagde enkel nog Cassatie aantekenen.