Wat doen supermarkten met producten waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is?

Deze worden, als het goed is, uit het schap gehaald maar wat gebeurt er daarna mee? Worden ze vernietigd, doorverkocht, teruggestuurd naar de fabrikant?

Of mogen deze producten nog wel met korting verkocht worden en is alleen de garantie verlopen? Versproducten met een 'niet meer gebruiken na' datum moeten weggegooid worden, dat snap ik. Maar pasta, bier en blikgroenten durf ik nog best te kopen als de datum enkele weken verstreken is.

14 jaar geleden
in: Wetgeving
13.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paulus811, leuke vraag.
ik zou producten als pasta, bier, blikgroenten en koffie bv. niet kopen na de verstreken tht-datum, maar ze nog wel durven gebruiken bijv. thuis uit de kast. oplettend winkel-personeel prijst dit soort producten idd af of verwijdert ze.
en ja, verder worden tht-producten eerst afgeprijsd en later weggegooid.
@psmans: het idee van AH is goed zeg. bij de Jumbo zie ik één enkele stelling met afgeprijsde producten en verder niks! typisch hé. ik zal eens vragen wat zij met hun overdata tht doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak gaat tht-overschrijding of er net voor
terug naar het distributiecentrum.

Antwoorden (11)

Afprijzen eerst en anders gewoon weggooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén dag voordat de houdbaarheid verstreken is, gaat er een sticker op van bijvoorbeeld 35% korting... Zijn het grote partijen die over de datum heen gaan, dan wordt het vaak geschonken aan voedselbanken... Maar ook vaak nemen de winkelketens niet eens de moeite en wordt het gewoon in de vuilnisbak gegooid...

Geen enkel product mag verkocht worden over de datum, ook koffie en bier niet, terwijl dit voor zulke producten heel goed kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een THT datum is niets meer dan een garantie dat je tot die datum een product veilig kunt consumeren. het is tenminste. echter zegt de voedsel en waren autoriteiten dat je producten hierna niet meer mag verkopen. de producten worden eerst afgeprijsd en als het dan nog niet verloopt, word er gekeken of het product nog goed is en doorgestuurd naar de voedselbank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin dit jaar startte de AH supermarktketen al een integraal plan van aanpak om verspilling tegen te gaan. Producten waarvan de tht-datum is verstreken, worden dagelijks afgevoerd om tot groene stroom te worden verwerkt. AH wil deze afvoer echter tot een minimum beperken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de C1000 is dat zo dat bepaalde producten vlak voor de T.H.T. datum met korting worden aangeboden. Na de datum van de T.H.T. wordt dit opgehaald en op een bepaald punt vernietigd. Sommige producten, als de datum van de T.H.T. in zicht is, worden als partij doorverkocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de plaatselijke supermarkt weet ik, dat veel produkten die nog net voor de houdbaarheids datum zijn, worden geschonken aan de voedselbanken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houdbaarheidsdatum wijzigen mag?

De Europese wetgeving staat toe dat de
houdbaarheidsdatum op de verpakking van niet-bederfelijke voedingsmiddelen gewijzigd wordt. De Voedings en Warenautoriteit [VWA] is hier echter geen voorstander van en pleit voor wijziging van de Warenwet. De verantwoordelijkheid voor de nieuwe datum verschuift van de producent naar de handelaar die de datum wijzigt. Daarmee wordt de zaak er voor de consement niet duidelijker op.

In België kwam eind juli een geval aan het licht waarbij een bedrijf op grote schaal voedingsmiddelen van een andere houdbaarheidsdatum voorzag. Het bedrijf had daarvoor een geavanceerde machine in gebruik die de oude datum verwijderde en een nieuwe datum aanbracht. Overigens bleek de voedselveiligheid niet in gevaar te zijn geweest.

De VWA wil deze praktijken liefst verbieden. De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit, en dus de voedselveiligheid, verschuift door het wijzigen van de houdbaarheidsdatum van de voedselproducent naar de handelaar die de datum wijzigt. Vraag is echter of retailers en winkeliers voldoende inzicht hebben in de eigenschappen van zowel het verpakte voedingsmiddel als de verpakking om een nieuwe houdbaarheidsdatum te kunnen waarborgen.

Daarnaast zal, als blijkt dat de handel op grote schaal houdbaarheidsdatums wijzigt, het vertrouwen van de consument kunnen verminderen. Er komt steeds meer informatie op de verpakkingen te staan, de consument moet er blind vanuit kunnen gaan dat die informatie betrouwbaar is.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Afprijzen, en voor minder geld aanbieden.
Vooral yoghurt en melk blijven nog enkele dagen prima te gebruiken.
Met vlees zou ik wel voorzichtig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vlees wat over datum is wordt door veel supermarkten terug gedaan naar het vleesverwerkingsbedrijf wat het vlees ook aangeleverd heeft.
Dit vlees wordt heel snel diepgevroren,en na verloop van tijd verdeeld onder het personeel.
Ik heb er zelf familie werken,en krijg vaak zat vlees wat ze over hebben.
Met de stickers van de Ah en andere supermarktnamen er nog op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze producten worden verkocht aan de veevoederindustrie in zo verre van toepassing en opgemengd met veevoeder. De rest wordt weggegooid. Koeien lusten geen bier en prik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gaat veel eten wat over de datum is naar de varkens.
Ik heb wel eens in een programma gezien dat daar gesmuld wordt van ijs en koekjes!