Mag je nu van de wet wel of niet roken in de kroeg?

Ik was laatst in de enige kroeg in de buurt, en daar hing zoveel rook dat ik na 5 minuten al last van mijn keel en ogen kreeg. En ook in een andere kroeg waar ik laatst kwam werd gewoon door iedereen gerookt.
Dus mag het nu weer wel of alleen in die kroegen zonder personeel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat moet de cafeeigenaar zelf bepalen Het cafe is toch niet van de overheid Hoe lang duurt het nog dan moet je voor elke scheet op het toilet ook nog een boete betalen In Nederland zijn veel te veel ambtenarenI Ikzeg altijd van een zittend gat bedenkt zich altijd wat
Erna55
6 jaar geleden
Er zijn wetten die ook gelden binnen de horeca....
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/roken/rookverbod-openbare-ruimten-werkplek-en-horeca

Het beste antwoord

Er is nog een uitzondering voor kleine cafés zonder personeel.

Rookverbod in de horeca
U mag niet roken in de horeca omdat het personeel recht heeft op een rookvrije werkplek. Dit staat in de Tabakswet. In cafés kleiner dan 70m2 en zonder personeel mag u wel roken.

Geen rookverbod kleine cafés
De uitzondering op het rookverbod geldt voor cafés kleiner dan 70m2 zonder personeel. Daarnaast gelden de volgende regels:

Het café mag maar 1 ruimte hebben waar de eigenaar drank schenkt.
Het café moet zich vooral richten op de verkoop van alcohol.
Bij de ingang moet de eigenaar duidelijk aangeven dat u er mag roken.
Rookverbod kleine cafés instellen
Kleine cafés zonder personeel moeten ook rookvrij worden. Het kabinet wil met een wijziging van de Tabakswet het roken in kleine cafés verbieden. Het kabinet wil het verbod op 1 juli 2014 laten ingaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Rookverbod in de horeca
U mag niet roken in de horeca omdat het personeel recht heeft op een rookvrije werkplek. Dit staat in de Tabakswet. In cafés kleiner dan 70m2 en zonder personeel mag u wel roken.

Op een overkapt horecaterras in de buitenlucht mag u ook roken. Het terras moet wel aan 1 kant helemaal open zijn. Ook mag er mag binnen geen hinder zijn van het roken op het terras.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In België is er een algemeen rookverbod in openbare ruimtes, op het werk en in de horeca. Dat houdt in dat je helemaal niet mag roken als je op café bent, tenzij de uitbater een afgesloten ruimte heeft voorzien waardoor de andere klanten niet worden gehinderd door de rook. Die ruimte moet ook nog eens voorzien zijn van een afzuigsysteem die de rook maximaal weghoudt van andere klanten. Het is ook toegestaan om op een terras te roken, op voorwaarde dat ten minste één kant volledig open is. Op iedere openbare ruimte, iedere werkplaats en in elke horecazaak waar het rookverbod wordt geschonden, riskeert de uitbater of de persoon die het verbod met de voeten treedt, een boete vanaf 150 tot 5500 euro.