Dat kan ieder ander voor haar doen, hier is geen machtiging voor nodig. Laat haar het document naar jouw opsturen bijvoorbeeld, dan kun jij de apostillestempel voor haar halen.
Met een apostillestempel versnelt u de legalisatie van een document. Na het plaatsen van een apostillestempel door de rechtbank, zijn er geen verdere legalisaties nodig. U kunt het document dan direct gebruiken in het land van bestemming.
Afgifte apostillestempel door rechtbank
Elke arrondissementsrechtbank in Nederland kan een apostille afgeven. Maar u moet de apostillestempel altijd laten plaatsen door de rechtbank in het arrondissement waar het document is afgegeven. Zo moet u met een document van de gemeente Middelburg naar de Rechtbank in Middelburg voor een apostille. U kunt dit ook laten doen door een familielid of kennis. Hiervoor is geen machtiging nodig.

Voor documenten die gelegaliseerd zijn door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) geldt een uitzondering. Het gaat dan bijvoorbeeld om dierenpaspoorten. Alleen de Rechtbank in Den Haag kan een apostillestempel plaatsen op deze documenten.

Alleen apostillestempel bij Apostilleverdrag
De verkorte legalisatie is alleen mogelijk als het land waar u het document wilt gebruiken, is aangesloten bij het Apostilleverdrag. Na het plaatsen van een apostillestempel kunt u het document direct gebruiken in een van de landen die aangesloten zijn bij het Apostilleverdrag.

Op de websites van de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland vindt u per land informatie over legalisatie van documenten. Hier kunt u zien of een land aangesloten is bij het Apostilleverdrag.

Kosten apostillestempel
De kosten van een apostille vallen onder griffierechten. De tarieven vindt u op de website rechtspraak.nl.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een apostillestempel van de rechtbank is hetzelfde als legalisatie bij een notaris of op het gemeentehuis.