Kan ik een nog niet ingegaan vervolgcontract opzeggen?

Ik heb een jaarcontract met mijn energieleverancier. Dat jaarcontract loopt op 1 april af. Ik ben te laat om het contract op te zeggen (de opzegtermijn is een maand).

Mijn jaarcontract zal daarom op 1 april automatisch overgaan in een contract voor onbepaalde duur met een opzegtermijn van 30 kalenderdagen.

Ik wil toch zo snel mogelijk overstappen naar een andere leverancier. Zeg per maandag 7 april (even aannemend dat de nieuwe leverancier dat zo snel kan regelen - maar dat lukt meestal wel, dat regelen ze onderling).

Ik zou dan mijn nieuwe contract (dus het contract van onbepaalde duur) uiterlijk 30 dagen vóór die datum van 7 april moeten opzeggen - dat is dus uiterlijk vrijdag 7 maart. Maar op 7 maart heb ik nog mijn jaarcontract dat ik niet wil/kan opzeggen. Ik zou dus op 7 maart een contract moeten opzeggen dat pas op 1 april in zal gaan.

Met andere woorden: ik zou een contract moeten opzeggen dat ik niet heb.

Kan dit, of betekent dit dat ik mijn nieuwe contract pas op 1 april kan opzeggen (nadat het is ingegaan), zodat ik op z'n vroegst op 1 mei kan overstappen naar een andere leverancier?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Je zou de klantenservice van je energieleverancier kunnen benaderen of je het contract per 1 april kan opzeggen. Aangezien dan je contact eindigt en overgaat in een nieuw contract zou dit mogelijk moeten zijn. Als dit niet mogelijk is dan zul je inderdaad moeten wachten tot 1 mei met het aangaan van een contract met een andere leverancier.