Mag je airsoft wapens gebruiken in videos?

Ik doe een media opleiding waar ik veel voor moet filmen en film projecten moet maken. Een aantal van deze short films heb ik al op YouTube gezet en het is allemaal gewoon sketch comedy.

Nu is het dat ik dit jaar 18 word ik graag airsoft wapens wil gaan gebruiken voor een paar actie sketches die ik heb geschreven.

Iemand die ook bij mij op de opleiding zit (Maar nu in het buitenland is op stage, dus ik kan hem niks vragen voor de komende maanden) heeft zelf ook een (redelijk groot) YouTube kanaal waar hij in bijna elke video airsoft wapens gebruikt als props.

Nu wil ik graag weten wat de stappen precies zijn om legaal een airsoft wapen te bemachtigen (Vergunning enzo) en hoe en waar ik hem mag gebruiken voor dergelijke YouTube videos.

Ik heb gelezen dat je 18 moet zijn, lid zijn van een vereniging en altijd je pas bij je moet hebben. Maar volgens mij kan ik zelfs dan nog in de problemen raken omdat iemand die toevallig langs kan lopen denkt dat het een echt wapen is.

Dus mijn vragen kort samengevat:
Wat zijn de stappen om een airsoft wapen te kopen
Videos opnemen met airsoft wapens is toch oke?
En hoe moet ik ervoor zorgen dat ik niet in de problemen raak als ik ga filmen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet inderdaad eerst een pas aanvragen, en deze altijd bij je hebben. Verder mag je de nepwapens alleen thuis bewaren, niet zichtbaar vanaf buiten. Je mag ze alleen vervoeren van en naar airsoft-locaties, in een tas waardoor ze niet herkend worden. Films ermee maken wordt dan erg lastig. Maar het is logisch dat je met deze wapens geen omstanders mag laten schrikken.

Antwoorden (1)

Als het goed is is het niet illegaal om een video op internet te zetten waarin Airsoft wapens gebruikt worden. Voor het kopen van een airsoft wapen moet je wel opletten: het bezit van wapens die lijken op echte vuurwapens is in Nederland namelijk wél illegaal. Mocht je besluiten om toch een Airsoft te kopen, is een goede website bijvoorbeeld: http://www.der-hollander.de . Deze website is in Duitsland gevestigd en verzend naar Nederland, 99% van de tijd zonder problemen. Zoals je misschien ziet als je op de site kijkt zijn de betere wapens wel wat aan de dure kant.
Als je gaat filmen, zorg dan vooral dat het op een plek is waar je zeker bent dat er geen autoriteiten komen kijken, want als je gezien wordt met een wapen dat "net echt" is, kan je inderdaad in de problemen komen. Het filmpje op internet zetten is dus echter geen probleem.