Mag een verhuurder zonder overleg een nieuwe medebewoner plaatsen?

Op dit moment heb ik een huisgenoot bij wie ik ingetrokken ben, we huren beide een kamer in een 2-persoons appartementje. Deze huisgenoot gaat een deze weken verhuizen naar een andere woning, ik neem aan dat er dan een nieuwe huisgenoot gaan komen. Ik heb aan mijn huisbaas gevraagd of ik en nieuw huisgenoot mag gaan uitzoeken, maar mijn huisbaas heeft op een of andere manier altijd al een hekel aan mij gehad en weigert hier een fatsoenlijke reactie op te geven. Nu ben ik bang dat hij iemand zal plaatsten zonder het met mij te overleggen. Het is wel mijn thuis namelijk, en dat wil ik niet met iemand delen die ik niet mag. Nu is mijn vraag of hij dit mag doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mddy, ik begrijp iets niet. U zegt dat u ingetrokken bent bij uw huidige huisgenoot in een 2-kamer appartement. Dat is dus één appartement met twee kamers.
Staat het huurcontract wel op uw naam?
Of verhuurt uw huisbaas kamers in een twee-kamer appartement, samen keuken, douche en toilet delen?

Antwoorden (2)

Het is niet jouw huis hoor maar van de verhuurde dus Ja, hij mag dat doen. Jij huur het van hem dus heb je niet veel te zeggen mbt bepalen wie zijn nieuwe huurder is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat mag hij gewoon doen. Het is zijn huis en hij mag hierin plaatsen wie hijzelf wil. Als je geluk had gehad, had je mogen meebeslissen, maar uiteindelijk bepaald de verhuurder wie erin komt.
Alleen als er in je huurcontract staat dat jij erover mag beslissen, dan mag hij het niet doen. Maar normaal gesproken staat dat er niet in.