Is liegen tegen een psychiater verboden?

Het is nogal een vreemde situatie, maar ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik heb bij een aantal psychiaters gelopen, iedere zei steeds wat meer over bepaalde klachten. Wat ze zeiden was echter niet kloppend, maar ik geloofde het en heb zo over de jaren een aantal "fictieve" symptomen ontwikkeld omdat iedere psychiater er eigenlijk een klein schepje bovenop deed. Gevoelsmatig kloppen die symptomen en voelen ze als een waarheid, rationeel weet ik dat het niet klopt, maar toch gedraag ik me er naar. Mijn huidige psychiater wilt me voor die "symptomen" nu medicatie voorschrijven, maar de symptomen heb ik dus niet. Ik wil er voor uitkomen, vertellen hoe ik er rationeel in sta, maar kom ik daardoor in de problemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Poet
10 jaar geleden
Als ik het goed begrijp heb je je als het ware laten meeslepen tot ingebeelde klachten. Rationeel heb je echter redenen om de feitelijke aanwezigheid van die klachten uit te sluiten. Mijn eerste reactie is dan:waarom ga je überhaupt nog naar een behandelaar als je ervan overtuigd bent dat je de klachten niet hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee , stop met je te gedragen conform een diagnose . Anders kom je steeds dieper in een moeras van leugens .ps tegen psychiater kan je alles zeggen ook liegen dat is niet handig maar niet verboden . Succes
Amadea
10 jaar geleden
Als het een goede psychiater betreft heeft hij of zij heus wel door wanneer er een pathologische leugenaar in de behandelkamer is....
Thecis
10 jaar geleden
@Amadea. De échte pathologische leugenaars zijn het meest moeilijk te herkennen omdat zij de leugen leven. Dus nee, ook een goede behandelaar ziet dit niet zomaar!
Mensen die liegen om een feit niet te willen vertellen, die halen ze er vaak wel uit (de goede dan he), maar de pathologische leugenaars zijn een slag apart en zeer moeilijk te herkennen. De reacties zijn vrij sterk. Het is over het algemeen niet een wil om te liegen of het zijn van een pathologische leugenaar.
Mensen die naar een psychiater gaan hebben daar een reden toe. Er is sprake van een psychische instabiliteit. Op het moment dat een behandelaar een aantal mogelijkheden aangeeft waarvan hij/zij denkt dat dit de (mogelijke) oorzaak is, kijken zij niet meer verder. Er is immers een diagnose en dat gaan ze behandelen. Voor de client / patient is het heel moeilijk om daar tegen in te gaan. Huidige protocollen schrijven helaas niet voor dat er combinatie diagnoses gesteld worden. Men behoort puur naar de symptomen te kijken en die te behandelen. Het is aan de behandelaar of er naar onderliggende dingen gekeken wordt. Hierdoor komt het regelmatig voor dat er verkeerde diagnoses gesteld worden en de mens heeft de neiging zich hiernaar te gaan gedragen.
Helaas zijn hier veel voorbeelden van te noemen... Bottomline is echter wel dat als je twijfelt aan de diagnose je dit echt moet aangeven. Anders kunnen ze je niet helpen. Ook als je psychiater aangeeft dat dit toch echt de goede diagnose is, moet je kritisch blijven, maar wel eerlijk. Het kan zijn dat zij dingen zien die je zelf niet (wilt) zie(t)(n) dus dingen moet je soms wel een kans geven. Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je hulp vraagt van een hulpverlener, wie dan ook moet je hem/haar open benaderen. Dan pas kan hij/zij je verder helphen. Liegen heeft geen zin! je wordt er zelf niet mee geholphen en degene die je om hulp vraagt kan je in alle oprechtheid niet helpen. Er moet immers een vertrouwensband zijn.
Thecis
10 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Had je dit niet eerst als antwoord staan ipv reactie? Maar veel mensen hebben niet door dat er wellicht een verkeerde diagnose gesteld wordt en geloven in de diagnose en gaan zich er naar gedragen (zie ook de vraagsteller). Je moet je eerst bewust zijn dat dit zo is.
En vervolgens moet je open zijn naar de behandelaar.

Antwoorden (1)

Liegen tegen een psychiater is niet verboden. Maar onthoud dat een psychiater er is om jou te helpen en als jij je niet prettig voelt bij de psychiater of hem niet gelooft is het misschien beter om de behandeling te stoppen. Jullie hebben er beiden niks aan als je de waarheid niet zegt. Merk wel op dat psychiaters praktijkervaring hebben en een lange opleiding gehad hebben, ze zullen niet zomaar iets uit hun duim zuigen. Ik zou zeggen praat er met je psychiater over, vertel hem hoe het nu voor jou voelt. Je hoeft ook de medicatie niet te slikken als je dat niet wil, maar overleg dit dan ook met je psychiater. Uiteindelijk is de patiënt autonoom over zijn behandeling.