moet ik betalen voor een foutieve advertentie?

Ik heb voor mijn bedrijfje een advertentie geplaatst in een lokaal krantje. Het materiaal voor de advertentie heb ik zelf aangeleverd en kreeg toen te horen dat het prima was.
Toen ik de het krantje met de advertentie onder ogen kreeg, zag ik dat de advertentie veranderd was in opstelling, zonder dat dit met mij is overlegd. Ook stond er een enorme taalfout in mijn bedrijfsnaam. Ik heb hierover direct gemaild met de uitgever van het krantje, maar hierop geen reactie gehad. Vandaag, 2 maanden na dato krijg ik een mail terug dat ze me willen tegemoet komen met 50% korting op een nieuwe advertentie, maar geen tegemoetkoming op de foute advertentie.

Een nieuwe advertentie wil en hoef ik niet, maar hoe zit het met de kosten voor de verprutste advertentie? Moet ik deze advertentie betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Hierop is geen kant-en-klaar antwoord te geven. Wanneer is een advertentie zodanig fout dat je recht hebt op een volledige creditering? En wanneer is hij niet helemaal goed maar onvoldoende 'fout' om 'm helemaal vergoed te krijgen? Dat zijn gevallen die beoordeeld worden door de commerciële afdeling van een bedrijf en waarbij (om de klant tevreden te houden) ruimhartiger wordt vergoed dan nodig zou zijn om zijn schade te compenseren. Een spelfout in de tekst van een aangeboden product/dienst is minder ernstig dan een fout in de prijs waarbij het duizendtal vergeten is.

Stel: je koopt een nieuwe auto. Is een kras in de lak die je een week later ontdekt dan voldoende om het geld voor de auto terug te eisen of is dat overdreven? Nee, zal -vrijwel- iedereen vinden.

Heb zelf (lang geleden) gewerkt bij een uitgever van huis-aan-huisbladen. Hoewel elke advertentie voor plaatsing gecontroleerd werd door een andere medewerker schoot er wel eens een fout doorheen. Bij ernstige fouten volgde 100% creditering. Maar foute plaatsingen werden ook wel gecompenseerd met gedeeltelijke crediteringen, een gratis herplaatsing (in feite dus: 50% korting) of gratis steunkleur.

Als ik dit geval moest beoordelen, zou naar mijn mening 100% creditering gerechtvaardigd zijn in de situatie die je in je vraag beschrijft. Niet vanwege de gewijzigde opmaak (kan technische redenen hebben) maar vanwege de fout in de bedrijfsnaam. Dit is namelijk een in het oog springende, storende fout omdat die bedrijfsnaam meestal in een vet/groot lettertype wordt afgedrukt.
Computoon