Is het bij je dragen van je ID kaart in je portemonnee strafbaar?

Mijn moeder was getuige van diefstal van een portemonnee uit een tas van een vrouw.
Deze vrouw kreeg een proces verbaal omdat ze de ID kaart in de portemonnee droeg.
Afgezien dat ik me moeilijk voor kan stellen dat je als slachtoffer van diefstal ook nog eens een boete krijgt wegens het niet meer kunnen tonen van je ID bewijs, vraag ik me af of het bij je hebben van je ID kaart in de portemonnee strafbaar is.
Het is immers ook nog eens een creditcardformaat achtig document.
Omdat mijn moeder getuige was, werd ze van bovenstaande op de hoogte gesteld. Het leek me zo onwaarschijnlijk dat ik dat GVers hier een antwoord op wisten.
De boete was trouwens ook nog eens hoog, iets van 170 Euro.
Mijn moeder is beslist geen fantast maar ik wil graag weten of dit waar is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Dit is echt een heel vreemd verhaal.

Onder Punt 5 van het Informatieblad Identificatieplicht blz 2 – Uitgegeven door het Ministerie van Veiligheid en Justitie staat o.a.:

Laat zien wie u bent met de Nederlandse identiteitskaart
Ziet u ertegenop om altijd een paspoort bij u te dragen? Kies dan
voor de Nederlandse identiteitskaart. Die heeft het formaat van
een creditcard en past dus heel eenvoudig bij uw andere pasjes in
het vakje van uw portemonnee of portefeuille.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het betreffende Ministerie raadt het zelf aan de Identiteitskaart in de portemonnee te bewaren.
(bij de andere pasjes lijkt mij niet zo'n slimme suggestie)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijn dat je even de moeite nam om dit ook echt op te zoeken! Plus.

Andere antwoorden (2)

Er is een plicht om je identificatie te allen tijde te kunnen tonen. Het niet kunnen voldoen aan die plicht is inderdaad strafbaar.

Maar... er bestaat iets dat 'overmacht' heet. Diefstal van de ID-kaart is een goed voorbeeld van overmacht.

Je dient natuurlijk wel aangifte te doen van de diefstal (of van de vermissing, want soms weet je niet of je bent bestolen of dat je hem bent verloren), en maatregelen te nemen om een nieuw identificatiebewijs te verkrijgen. Maar zolang je dat doet, gelden de principes van overmacht en van redelijkheid.

Dit geldt ook in andere gevallen. Neem als voorbeeld een straat waar een stopverbod geldt. Als daar een aanrijding plaatsvindt, mag je ook in zo'n straat stoppen. Hetzelfde geldt wanneer iemand onwel wordt en jij hulp verleent.

Dat het dragen van je ID-kaart in je portemonnee niet strafbaar kan zijn, volgt uit het feit dat zo'n ID-kaart ook kan worden gestolen (of verloren) als hij niet in je portemonnee zit. Een dief kan uit zijn op je ID-kaart om die te gebruiken voor een vervalsing. Of hij kan niet zien dat het om een ID-kaart gaat, en hem stelen omdat het misschien een bankpas of een kredietkaart is die hij kan misbruiken. Ook in zo'n geval ben je je ID-kaart kwijt, en ook dan ben je niet strafbaar.

Dit is een algemeen geldend principe. Een "dwingende noodzaak", of hoe het formeel mag heten, is altijd een reden om een wet te mogen overtreden.

Nog één voorbeeld dan. Ik mag geen steen door jouw raam gooien en vervolgens door het gat jouw huis binnendringen - dat is behoorlijk strafbaar! Maar als ik voor jouw huis sta en toevallig zie dat jij ineens neervalt en niet meer opstaat, en dat er niemand komt om jou te helpen, dan mag ik - nee, dan *moet* ik - wel degelijk die steen door jouw raam gooien en jouw huis binnendringen. Hetzelfde geldt wanneer ik weet of vermoed dat jij nog binnen bent terwijl er net brand is uitgebroken.

In gevallen als dit geldt gelukkig altijd de wet van de redelijkheid.

Cryofiel
10 jaar geleden
Nee, dit moet een misverstand zijn. Er is wel sprake van ' vermissingsleges'. De kosten die de gemeente berekent voor de diefstal van de ID-kaart. Maar dat kan geen 170 euro zijn. Misschien heeft die persoon ter vervanging van de ID-kaart een paspoort aangevraagd?
Waar iemand dat pasje bewaart mag zij of hij helemaal zelf weten. Het is wel wat slimmer om dat op een andere plek te doen dan waar de bankpas zit, omdat dat veiliger is. Maar als je tas gestolen wordt ben je toch ook beide passen kwijt.
Amadea