Mag een werkgever zomaar eind januari het salaris van december uitbetalen?

Mijn vriendin is 3 December in dienst gegaan bij een bedrijf, met een 13-30 uren contract. Nu heeft werkgever pas op 24 Januari het salaris gestort, waardoor wij dus ruim 24 dagen moeten opvangen. Mag een werkgever dit zomaar doen? Of kan mijn vriendin hier iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Powergen
10 jaar geleden
Heb ik zelf ook.. wat ik verdien in december, ontvang ik eind januari. Wat ik deze maand verdien, ontvang ik in februari etc..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat snap ik vanwege de uren. Eind van de maand weet je nog niet hoeveel uren je werkt, daarom snap ik dat.. Maar waarom betalen ze niet begin van de eerst volgende maand uit? Ipv eind van de volgende maand? Nu missen we een heel salaris..
Computoon
10 jaar geleden
Dat is eenmalig. Aan het begin van de volgende maand uitbetalen gaat niet tenzij je in een zeer klein bedrijf werkt. De salarisadministratie heeft namelijk ook tijd nodig om de mensen te verlonen en dan wordt die grote batch in 1 keer voor alle medewerkers tegelijk verwerkt, bij grote bedrijven vaak door Raet of ADP. De output die terugkomt moet worden gecontroleerd, de betaling moet worden klaargezet e n gefiatteerd enz. Het is geen kwestie van zomaar bedrage overmaken, er zitten nogal wat controles aan vast, vooraf en achteraf. Je had kunnen vragen om een voorschot als het bedrijf dat al niet uit zichzelf had aangeboden.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
wat is het probleem, je krijgt je geld toch?
die 24 dagen heb je kennelijk overleefd en deze maand krijg je dubbel uitbetaald
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even de vraag goed lezen Itisleclerc! Wij krijgen dus NIET dubbel uitbetaald!! Dus krijg ons geld pas de maand na dat me vriendin daar ontslag neemt en dus dan dubbel, waar ik nu dus helemaal niets aan hebt. En ja de 24 dagen zijn overleeft, al had ik voor de 1500 eurie die we nu moesten gebruiken om dat op te vullen, al een hele andere nuttige en noodzakelijke bestemming. Waar ik nu dus opnieuw voor moet sparen omdat een werkgever pas 24 dagen na de gewerkte maand uitbetaald ipv begin van de maand na de gewerkte maand. Even je aandacht erbij houden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
als je wilt dat ik ruik dat je het salaris van januari ook pas in februari krijgt, zul je dat moeten vermelden anders gaat ze toch gewoon klagen bij haar werkgever dat ze haar contract niet goed heeft gelezen?
moet je opletten hoeveel uren ze dan overhoudt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat staat er ook! En contract niet goed heeft gelezen? Je weet blijkbaar wel veel te vertellen, maar hierover staat niets over in haar contract, en haar CAO is verlopen, dus die is er niet meer. @Computoon, dat is misschien wel een goede, we gaan eens kijken of we een voorschot kunnen krijgen. Bedankt voor je uitleg. Ze kan het wel per week laten uitbetalen zat ik net te lezen. Hoe is dit dan mogelijk mbt tot de tijd de ze nodig hebben voor de controles etc..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een CAO verloopt niet als er nog geen akkoord over een nieuwe CAO is geldt nog steeds de oude tot op het moment dat er een nieuwe is dus effe goed de CAO doorlezen en dan de werkgever er op aanspreken dat hij de CAO bepalingen niet naleeft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat letterlijk: "*De CAO Wonen 2010 is niet verlengd. Op dit moment is er geen nieuwe CAO Wonen. Werkgevers en werknemers in de woonbranche kunnen de inhoud van de CAO Wonen 2010 als richtlijn gebruiken. De inhoud hiervan is niet bindend."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke maar ze zou der werkgever er toch op kunnen aanspreken meestal luisteren ze er toch wel naar en als ze lid is van de bond zou ze daar ook kunnen informeren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Strato, dat er administratie problemen zijn op het einde van de eerste maand dat je in dienst bent (zie reactie van Computoon) is een gegeven. Bij grote bedrijven komt het vaak probleemloos in orde.
Maar constant deze achterstand van één volle maand lijkt mij niet normaal. Dat moet eind februari toch zijn rechtgetrokken.
De werkgever moet het loon dat naar tijdsruimte is vastgesteld in ieder geval uitbetalen na afloop van het loontijdvak (meestal per maand of per vier weken). De werkgever kan hier niet van afwijken in de zin dat hij het loon pas twee weken na afloop van het loontijdvak voldoet. http://www.intermediair.nl/carriere/salaris/loon/werkgever-betaalt-loon-te-laat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is vrij gebruikelijk hoor. Ook ik krijg een maand later betaald. Wat ik in januari werk krijg ik betaald in feb. Wat ik in feb werk krijg ik in maart. Maar in april
Enz. Als ik ontslag neem en mijn laatste werk maand is augustus dan krijg ik in september mijn laatste loon.

Het beste antwoord

In de arbeidsovereenkomst staat het tijdvak waarover de werkgever u loon (salaris) moet betalen. Uw werkgever betaalt uw loon ná dit tijdvak. Uw werkgever betaalt bijvoorbeeld weekloon na een week en maandloon na een maand.

Verlenging tijdvak loon uitbetaling
Uw werkgever kan het tijdvak waarna u het loon krijgt, verlengen. Dit moet in uw arbeidsovereenkomst staan. Er zijn ook grenzen aan de verlenging. Bij een weekloon mag betaling nooit langer duren dan een maand. Bij een maandloon mag dit nooit langer dan een kwartaal zijn.

Loonsverhoging bij te late betaling
Betaalt uw werkgever uw loon te laat? Dan kunt u aanspraak maken op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt:

5% voor de vierde tot en met de achtste werkdag na de dag waarop het loon moest worden betaald;
daarna 1% voor elke volgende werkdag, met een maximum van 50% van uw loon.
Voor deze verhoging moet u overigens zelf naar de rechter stappen. De rechter kan de verhoging beperken tot een lager bedrag (bijvoorbeeld 10% of 15%). Uw werkgever hoeft de verhoging niet te betalen als hij kan aantonen dat de vertraging niet zijn schuld was.

Vraag de werkgever naar de reden van de late betaling, ze werkt net bij dat bedrijf, misschien waren haar gegevens nog niet verwerkt bij de salarisadministratie en is er daardoor een maand later pas betaald.
Werk ligt niet voor het oprapen, kijk dus nog even aan, hoe het de volgende maanden gaat, als dit regelmatig voorkomt, dan kun je eventueel stappen ondernemen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is overigens normaal dat je je salaris een maand later uitbetaald krijgt, meestal op dezelfde dag, bijvoorbeeld de twintigste, of vijfentwintigste. Dus je salaris van januari wordt normaal gesproken in februari betaald. Het is alleen de eerste maand dat je bij een bedrijf werkt even vervelend, later heb je dit probleem niet meer.
In sommige gevallen kun je om een voorschot vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Crea, Het loon wordt betaald na afloop van de maand dat men in dienst is en zo verder iedere maand. Komt men op 1 januari in dienst, dan wordt er een maand later betaald, dus op 1 februari. Zit je eenmaal veilig in het compusysteem dan wordt het meestal in de laatste week van die maand betaald. Het salaris dat op 27ste januari gestort wordt, is over de maand januari. Lees ik iets verkeerd of mis ik iets?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JoanDArc, haar periode is van 1 december tot 31 december en word op 24 januari gestort.. Dan van 1 januari tot 31 januari word op 24 februari gestort. Hierdoor mis je dus 24 dagen salaris. Stel dat mijn vriendin op 31 juni stopt met werken, krijgt ze haar laatste salaris dus 24 juli.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat betekend dat ze na 2 maanden 1 salaris krijgt, en als ze verandert van werkgever dus 2x (van haar nieuwe en oude werkgever) waar we nu dus niets aan hebben..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Strato, zo heb ik het ook begrepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste werkgevers hebben een bepaalde betaaldatum, in dit geval zal dat eind van de maand betekenen. De meeste nieuwe werknemers zullen een late betaling ondervinden, vooral door de tijd dat het duurt voordat de salarisadministratie aangepast is. Het is inderdaad heel vervelend dat dit gebeurd, daarom staan de meeste werkgevers achter het geven van een voorschot, daar had je vriendin om kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De werkgever moet het loon dat naar tijdsruimte is vastgesteld in ieder geval uitbetalen na afloop van het loontijdvak (meestal per maand of per vier weken). De werkgever kan hier niet van afwijken in de zin dat hij het loon pas twee weken na afloop van het loontijdvak voldoet. http://www.intermediair.nl/carriere/salaris/loon/werkgever-betaalt-loon-te-laat De volgende maand moet het ingelopen zijn. De twee weken uitstel is het maximum na het verlopen van he loontijdvak. Er zit vast iets onder het gras.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie JoanDArc, de betaling is dus wel later dan dat mag. Hou het toch volgende maand nog even in de kijker, pas dan kun je ervan uitgaan, dat de werkgever echt een slechte betaler is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor de goede reacties! Wij gaan de werkgever benaderen en vragen om een oplossing. Mocht dit niet kunnen, kunnen we hem altijd nog confronteren met hun verplichtingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Succes