Op welke uitkering heb ik nu recht ?

Ik ben nu sinds Juni 2009 thuis,eerst 2 jaar ziektewet uitkeing gehad en daarna een WIA.
Ik heb gezocht op internet hoe het nu zit met een WIA of een IVA.
Ik ben 80% tot 100% afgekeurd en zoals ik het lees heb ik dan recht op een IVA uitkering,aangezien er geen kans is op herstel.

Ik kom niet echt verder met de info op internet en een telefonist bij het UWV is volgens mij ook maar half bijgeschoold want die weten het ook niet.

Heeft iemand ervaring hier die mij kan vertellen hoe of wat en wanneer ik uit de WIA kan/ga en recht heb op een IVA ?

Ik lees dat ik recht heb op 75% van mijn laatst verdiende loon,zo ook bij de WIA maar mij is destijds verteld dat dat maar 70% is en dus krijg ik ook maar 70%.....

Iemand tips en adviezen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Zo te lezen ben je wel 80-100% afgekeurd, maar (nog) niet duurzaam arbeidsongeschikt verklaard. Pas nadat je duurzaam arbeidsongeschikt bent verklaard voor 80-100% heb je recht op de hogere IVA uitkering.

Voor de IVA uitkering geldt overigens geen wachttijd van 2 jaar: de eerste beoordeling voor de IVA kan al plaats vinden na 6 maanden Ziektewet of loondoorbetaling werkgever

Kortom: vraag na bij UWV of ook nog duurzaam a.o. wordt verklaar of vraag een kerkeuring aan.