Moet ik nav brief incasso altijd direct betalen? Ook zonder eerdere aanmaning en niet aangetekend?

Ik kreeg een brief van incassobureau zonder eerdere normale aanmaningen te hebben gehad om een rekening van 8 en 9 jaar geleden van gemeente Adam belasting. Kan dat? Moet ik dat betalen? Is t niet verjaard en moet ik niet eerst een gewone aanmaning hebben gehad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Eerst de kwestie: aanmaning.
Stappen die de Belastingdienst neemt als je niet betaalt

De Belastingdienst neemt de volgende stappen on te zorgen dat de belasting betaald wordt:
•Je krijgt een belastingaanslag met daarin een betalingstermijn.
•Betaal je niet binnen de termijn, dan krijg je een betalingsherinnering met daarin een nieuwe termijn. Deze herinnering kost nog niets, behalve soms belastingrente.
•Ontvangt de Belastingdienst nog geen betaling, dan krijg je een aanmaning met een nieuwe termijn. Je moet nu ook aanmaningskosten betalen.
•Als er dan nog geen betaling plaatsvindt, stuurt de Belastingdienst een dwangbevel via de post of via een deurwaarder. Ook hiervoor worden extra kosten gerekend.
•Daarna kan de deurwaarder beslag leggen op bezittingen en loon.
•Als er dan na 4 weken nog niet is betaald, vindt er een openbare veiling plaats van de in beslag genomen spullen.

Dan de kwestie: verjaring
Een belastingschuld kan verjaren maar de kans daqt dat gebeurt is bijzonder klein.
Soms gebeurt dit na drie jaar, bij een navorderingsaanslag na vijf jaar en soms verjaart een belastingschuld pas na twaalf jaar.
Een belastingschuld verjaart alleen als de Belastingdienst niet binnen de termijn een aanslag van de te betalen belasting stuurt. Is de aanslag binnen de termijn verstuurd naar degene die de belasting moet betalen, dan verjaart de aanslag niet, ook niet als deze nog niet is betaald.

De Belastingdienst heeft een systeem waardoor er een melding komt als er nog een belastingschuld open staat. Het is dus zelfs niet verstandig om er op te rekenen dat de belastingschuld verjaart als je geen aanslag krijgt.

Het is het verstandigst om contact op te nemen met de Belastingdienst. Dit kan schriftelijk of telefonisch, maar doe het in ieder geval zo snel mogelijk.

Toegevoegd na 2 uur:
De vorderingen van de Dienst Belastingen Gemeente Amsterdam (DBGA) verjaren nooit. Vlak voordat de verjaringstermijn verloopt krijgt u een nieuw dwangbevel. Dan gaat tegelijk een nieuwe verjaringstermijn in (officieel: de verjaring wordt gestuit).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je die schuld nog open hebt staan, moet je hem natuurlijk gewoon betalen.
Verjaren doet dat niet zo snel.

Echter vind ik het vreemd dat je ineens een brief van incassobureau krijgt, zonder eerdere rekeningen. Als ik jou was zou ik eerst langs de gemeente gaan om na te vragen of de rekening daadwerkelijk van hun komt, en het geen spookfactuur is. Dit soort dingen zie je vaak bij oplichtingspraktijken. Mensen schrikken dat ze nog geld moeten betalen, en doen dat gelijk snel naar het in de brief genoemde rekeningnummer...Dat rekeningnummer blijkt later niet van de gemeente maar van oplichters.

Controleer dus eerst of je dit bedrag echt aan de gemeente bent verschuldigd bij de gemeente zelf! Zo ja, moet je hem uiteraard betalen. Komt de brief niet van de gemeente, dan gaat het hier om oplichting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Artikel 8.60. Verjaring 1. Belastingaanslagen verjaren vijf jaren na dagtekening van het aanslagbiljet of vijf jaren na de laatst betekende akte van vervolging.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De belastingwet BES is de Belastingwet Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Ik zou eerst goed nagaan of er inderdaad een schuld openstaat. Helaas zijn er nog wel wat malafide incassobureau's actief. Vraag een kopie op van de originele aanslag.

De verjaringstermijn is niet van toepassing als er wel herinneringen zijn verstuurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een rekening( brief)van een incassobureau hoef je nooit te betalen, alleen een gerechtsdeurwaarder heeft zonder meer een recht op invordering ,incassobureaus kunnen wel dreigen maar voor beslaglegging of dwangbetaling moeten ze eerst naar de rechtbank, vaak kijken dergelijke bureau's niet eens of de zogenaamde vordering terecht is of niet. Als jij denkt dat de vordering niet terecht is bij de opdrachtgever van het incassobureau navragen wat de vordering is en dan kun je meteen navragen hoe en waarom de vordering ontstaan is.