Mag een bedrijf van de muziek industrie jou verbieden om gebruik te maken van een naam en logo en/of artiestnaam ?

Een bedrijf wilt een fan site misschien verbieden om gebruik te maken van een naam en/of logo van een artiest. Dit i.v.m. het gebruik zonder toestemming. Nu heb ik goed op internet gezocht maar ik zie niet dat het een 'merknaam' is en het logo is ook niet vastgezet bij het https://www.boip.int/ . Dus kunnen ze ons niks verbieden lijkt mij ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stemra buma zal als ze ergens geld ruiken, altijd geld eisen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je geen toestemming van die artiest om
een fan site voor hem/haar op te zetten? En welk bedrijf wil dat verbieden?

Antwoorden (2)

Als de muziek industrie jou verbied om gebruik te maken naam/logo en of artiestennaam dan zal daar ongetwijfeld een goede reden voor zijn
Het lijkt mij dan ook aannemelijk dat zij je ook hebben verteld waarom je het niet mag gebruiken.
Het niet geregistreerd staan bij het boip geeft hiervoor geen zekerheid dat je het wel mag.
Wanneer een artiest, die al langer van de (artiesten)naam en of logo gebruik maakt dan jij, dan kan hij/zij via de rechter de naam opeisen jou verbieden er gebruik van te maken, zelfs al heeft hij die nooit laten registreren.

Het is ook niet netjes als je dit doet zonder daar eerst overleg te hebben gehad met de rechtmatige eigenaar/eigenaren.

Ik begrijp dat het om een fansite gaat, in dat geval is het altijd verstandig om dit in overleg te doen met de desbetreffende eigenaren daar er op fansite`s ook product worden verkocht die alles te maken hebben met deze artiest en daar bevind je je op glad ijs daar je inkomsten gaat genereren die deze artiest dan mis zou kunnen lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een naam niet deponeerd is en de site geen verwarring geeft met de officiële site kan op dat gebied niet zoveel gedaan worden door de platenmaatschappij.

Een logo is echter auteursrechtelijkbeschermd. Daarvoor maakt het niet uit of deze vastgelegd is of niet. De maker van het logo behoudt het recht om te bepalen wie, wanneer en hoe zijn ontwerp gebruikt. Vaak zijn die rechten opgekocht door de platenmaatschappij. Ze kunnen daar dus wel een flink probleem van maken.