hoe duur is de boete voor het langs de snelweg lopen waar je vrij weinig aan kan doen?

ik heb onlangs een boete gekregen van 360 euro voor langs de snelweg lopen. Deze situatie is ontstaan doordat wij tijdens het liften meegenomen werden door iemand die ons op de vluchtstrook eruit heeft gezet, deze man nam de afslag en zei tegen ons dat als we nog 10 minuten liepen we daar een tankstation tegen zouden komen waar we verder konden liften. Binnen 2 minuten kwam er politie aan en zijn we alle 3 bekeurd. De agent zei tegen ons dat de boete om en nabij de 130 euro per persoon zou zijn. Hij gaf ons hierna geen lift maar stuurde ons terug langs de snelweg (wat niet mag), en stuurde ons ergens naar beneden waar we nauwelijks af konden. Nu ik de brief van het centraal justitieel incassobureau binnen heb staat er een bedrag van 360 euro op met als omschrijving: 'Autosnelweg gebruiken anders dan met motorvoertuig dat sneller kan/mag dan 60 km/h'. Nadat ik wat op internet had gekeken over boetes voor langs de snelweg lopen, zag ik dat deze boetes zeer verschillen terwijl ze allemaal voor hetzelfde gegeven worden bijvoorbeeld: 20, 35, 65, 100, 140 en 240 euro. Ik vroeg mij af of deze boete wel klopt, wat ik zeer betwijfel..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
13.2K

Antwoorden (2)

Hoe hoog de boete is bepaalt de rechter, laat dit beslist voor komen, de rechter zal je naar alle waarscheinlijkheid vrijspreken als de anderen je verhaal bevestigen. De politie had je mee MOETEN nemen, bovendien moest je uitstappen, de automobilist zou beboet moeten worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Heb je het nummerbord van de auto van deze persoon onthouden?
Lisfters er op de snelweg uitzetten is onbeschoft en zeer gevaarlijk.
ZEKER voor laten komen en ga dan alle drie gezamenlijk naar de zitting. Aan het verbalisantnummer is de politie te achterhalen die dezelfde misstap beging, ook deze liet jullie op de snelweg. Deze agent(en) kennen hun verantwoording niet, uitgaande van je verhaal.
De enigen die GEEN boete verdienen zijn jullie!!
Een weldenkende rechter zal dat ook vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is de verkeerde categorie gehanteerd. Wel de juiste feitcode, maar de boete van 360 euro geldt voor bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee en op twee wielen (oftewel: auto's, busjes en motoren). Voor voetgangers geldt een boetebedrag van 100 euro. Zie het feitenboekje en de categorie-indeling: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.om.nl%2Fpublish%2Fpages%2F103126%2Ffeitenboekje_2013.pdf&ei=5rauUoW9DaG20wWFwYD4BQ&usg=AFQjCNFBmKQLWvEIU2Al97obzYVD0QIlHw&bvm=bv.57967247,d.d2k

Hoewel er ook nog de categorieën zijn voor "een ieder" en "overige weggebruikers" en daar wel die 360 bij hoort, verwacht ik dat jullie hierin als voetganger behandeld hadden moeten worden. Je liep immers langs de autosnelweg en was geen bestuurder op dat moment. Ik zou op die grond bezwaar maken.

Ik denk trouwens niet dat je kunt beargumenteren dat je er niets aan kon doen dat je langs de autosnelweg liep; volgens mij is dat gewoon het risico van liften. Je rijdt dan mee met iemand die je niet kent en waar je geen duidelijke overeenkomst mee hebt, en loopt dan het risico dat iemand zich plots bedenkt. Zo kun je uitkomen midden in een klein dorp waar je vrijwel geen enkele kans hebt een nieuwe lift te vinden, maar ook op een plaats waar je helemaal niet mag komen als voetganger. Overigens is die bestuurder óók fout geweest: naast het buiten noodzaak gebruiken van de vluchtstrook (tenzij jullie hem het mes op de keel hebben gezet, dan was er inderdaad een noodzaak. Maar ik ga er vanuit dat daar geen sprake van was) en heeft hij jullie onnodig in gevaar gebracht. Als je zijn kenteken hebt genoteerd, kun je daar misschien nog iets mee. Maar toen jullie daar eenmaal stonden, was er toen iets wat jullie zelf konden doen om NIET die overtreding te begaan? Kon je bijvoorbeeld achter de vangrail lopen? Je had ook zelf de politie kunnen bellen en indien mogelijk kunnen wachten achter de vangrail: hoewel je dan misschien ook die boete riskeert, was dat veiliger geweest dan over de vluchtstrook verder lopen.

De politie had dit misschien ook handiger op kunnen lossen door jullie af te zetten bij de eerste de beste afslag of tankstation, hoewel als jullie verteld is dat je áchter de vangrail moest lopen en er heel dichtbij een afslag was, het alweer een wat grijzer gebied wordt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je tot de afslag mee kon maar dat niet wilde, heb je zelf ook schuld. Al vraag ik me af wie bedacht dat je er op de vluchtstrook uit kon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste lies12 en bastanovur, Ik was vergeten te melden dat we in de berm, dus achter de vangrail, liepen. Aan de andere kant van ons bevonden zich bosjes dus verder naar de zijkant was ook geen optie.. We hebben het nummer bord van de auto niet genoteerd..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Officieel hoort de berm ook bij de weg, dus de feitcode verandert niet. Gelukkig hebben jullie er dan wel iets aan gedaan om - op dat moment - zo veilig mogelijk te blijven. Maar hoe kwam je nu op die vluchtstrook terecht? Die bestuurder kiest er zelf voor om jullie mee te nemen, wilde hij dat ineens niet meer? Mochten jullie niet meerijden tot ná de afrit? (Ok, voor verder liften absoluut ongunstig, maar een stuk veiliger en niet tegen de wet.)