Wat zijn de regels om officieel je voornaam te veranderen en dan van een jongensnaam naar een meisjesnaam?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Daar hoeft geen rechter meer aan te pas te komen, alleen een verklaring van een deskundige, dat je een ander geslacht hebt, is voldoende om je geboorteakte te laten wijzigen. Zelfs een geslachtsveranderende operatie is hiervoor niet nodig. Voorheen moest je een verzoek tot geslachts- en naamswijziging voorleggen bij de rechtbank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het verzoek moet nog steeds via de rechter. http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/Boek1/Titel4/Afdeling13/Artikel28/geldigheidsdatum_14-12-2013
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankje voor de laatste link die kende ik nog niet, heb daar een mail heen gestuurd met wat vragen, hopende dat ze het beantwoorden, ( een andere organisatie antwoord helaas niet terrug )

Andere antwoorden (1)

Meerderjarigen zijn zelf bevoegd om een procedure bij de rechtbank te starten voor het wijzigen van de voornaam. Enkele legitieme redenen voor de rechter om akkoord te gaan met het veranderen van de voornaam zijn:

De aangever heeft een foute voornaam opgegeven.
De persoon die om de wijziging verzoekt vindt zijn voornaam lelijk.
De aanvrager wil een andere voornaam na het veranderen van geslacht.
De persoon in kwestie is vernoemd naar iemand die hem kwaad heeft gedaan.
De aanvrager wil zijn naam veranderen na toetreding tot een (ander) geloof.

Een procedure kan ook worden gestart als de aanvrager niet zijn gehele voornaam wil veranderen, maar bijvoorbeeld zijn naam anders gespeld wil zien of een voornaam wil laten schrappen.

De procedure
Personen die hun voornaam willen veranderen dienen een procedure te starten bij de rechtbank in de buurt. Hiervoor is de hulp van een advocaat verplicht. Bij het indienen van je verzoekschrift is het belangrijk dat je onderbouwt welk zwaarwichtig belang je hebt om je voornaam te mogen wijzigen. Dit belang dien je voor de rechter ook te bewijzen. Voor de procedure dienen aanvragers griffiekosten te betalen. Personen die geen advocaat kunnen betalen, kunnen aanspraak maken op gesubsidieerde rechtsbijstand.
fremar