Is een vrouw volgens de wet, verplicht een man te vertellen dat hij de vader is van haar kind?

Als een vrouw een kind wil, maar geen man.
Stel dat een vrouw een one night stand wil, en ze wordt zwanger..
Is ze dan wettelijk verplicht de man hiervan op de hoogte te stellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Lijkt me uit fatsoen netjes te vertellen dat je een one night stand wil omdat je zwanger wil worden niet alle mannen zijn daar op uit. Daarnaast is het voor het kind ook wel prettig als ze haar vader ook kan zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens.. maar wat zegt de wet?
ronron1212
10 jaar geleden
Volgens mij staat daar in de wet niets over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou ze dat moeten doen. Het is toch haar keuze... Alleen het kind naar niet de drama die een vent met zich mee brengt. Het gaat om het resulaat. Niet om hoe je er komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee niet volgens de wet . Maar volgens de wet van het fatsoen wel . Waarom, misschien wil die man geen kind of is drager van een genetisch defect ( ziekte ) dus vooraf informatie plegen en wel zo handig als je op zwanger schap uit bent ook bepaalde kuren , medicijnen enz hebben een negatief effect . Daarbij ook naar de toekomst toe met wat de medische weten schap in petto heeft is het wel zo handig de vader te kennen . Ook kinderen horen liever dat ze een liefdes baby zijn dan een one night stand resultaat . En hebben vaak een enorme behoefte de vader te kennen . Dus bewust zwanger worden van een onbewuste man is tegen de regels van het fatsoen . Maar loopt het per ongeluk zo dan is het gewoon zo en dan moet de moeder zelf een verstandige afweging maken wat voor haar zelf en het kind het beste is en ja dat kan zijn zeg het maar niet .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is de keuze van de vrouw om het de eigenaar van de zaadcellen die niet ongebruikt werden [de biologische donor dus *niet eens* de vader] van haar kind al dan niet in te lichten over het bestaan van haar al dan niet geboren kind.
Net zo als het de keuze van de vrouw/moeder is om het kind te vertellen dat zijn 'vader' geen vader is maar een man die niet meer dan een donor was, maar dan zonder administratieve toestanden als donorregistratie. Ook wel handig trouwens om van iemand de medische geschiedenis te kennen... dat kan veel ellende voorkomen later.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kapperkort, soms komt er ook een zwangerschap terwijl de vrouw het niet wilde, als je dus weet dat je een genetisch probleem kan doorgeven ben je als man (net als bij een geslachtsziekte) er dus zelf bij en moet je zelf zorgen dat er geen zwangerschap komt of de vrouw waarschuwen. Jij wilt iets geks andersom!

Antwoorden (3)

Nee, hoeft niet.
Zie het hetzelfde als een anonieme zaaddonor, de man maakt zich dan niet bekend.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jc54, dit geldt niet bij kunstmatige bevruchting via een donor. Bij kunstmatige bevruchting geldt de wet ‘Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting’. Die bepaalt in § 2, artikel 2 lid 2 dat zaaddonoren opgespoord moeten kunnen worden voor de kinderen die zijn ontstaan uit donorzaad. De Donorspermabank verstrekt de gegevens van de donoren en van de vrouwen die via donorzaad een kind hebben gekregen aan de Stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting. Deze stichting bewaart de gegevens in een centraal register. Donorkinderen, ouders van donorkinderen en huisartsen kunnen via de Stichting gegevens van de donor opvragen. http://wetten.overheid.nl/BWBR0013642/geldigheidsdatum_07-12-2013#2. Er is inderdaad een groot aantal kinderen, waarvan de moeder absoluut niet weet wie de vader is, of zegt de vader niet te kennen.
De wet vierbiedt de one-nightstand niet.
Als je het zo bedoelt dan een plus +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vierbiedt moet zijn verbiedt
Nee hoor, waarom? Er zijn zat vrouwen die vreemdgaan en zwanger zijn van andermans kind dan die van eigen man. Als het uitkomt ben je zwaar de pineut. Legaal heeft het ook consequenties, alimentatie bv, erfenis, of medisch als er iets gebeurt met het kind. Dus als je van plan bent om het kind alleen op te voeden dan is dat je goed recht. Ik veroordeel je niet of zo, maar waar zijn condooms,pil etc, geslachtziektes bestaan ook nog hé. Condoom is een kleine moeite. Blijkbaar ben ik ouderwets of zo, heb altijd in jaszak een condoom :(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een interessant artikel op nrc.nl hierover: "Vindt de rechter het zwijgen van de vrouw onrechtmatig?Neen. Dit is een morele afweging. Er bestaat geen rechtsregel die partners verplicht elkaar de waarheid te vertellen in zo’n situatie"